Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

TAALOPDRACHT HAALT LODO-JOURNAAL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

TAALOPDRACHT HAALT LODO-JOURNAAL

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nieuws en wist-u-datjes? Dat is voer voor de schoolkrant. Op het Van Lodenstein College in Hoevelaken duikt een nieuw fenomeen op: het Lodo-journaal. De informatiebron van, voor en door leerlingen.

In de aula klinkt de welbekende tune van het journaal. Leerlingen drommen voor de monitor. Presentatrice Geraldine verschijnt in beeld en kondigt de onderwerpen van alweer het derde journaal aan. Een impressie van de praktijkexamensentweebruiloften van docenten komen voorbij.

De leerlingen kijken kritisch. Het commentaar is niet van de lucht. ‘O nee, ik zie er niet uit!’ ‘Heb ik dat echt gezegd?’ Niet alleen leerlingen reageren op de uitzending. Ook docenten vinden er iets van.

Redelijk alternatief

Esther Buijs, docent Nederlands, stond aan de wieg van het Lodo-journaal. Zij gaf leerlingen van klas 4 vmbo/gt aan het einde van een les de opdracht een journaal te maken. Dat vonden ze een leuk idee, maar ze wilden dat dan wel écht maken, opnemen en uitzenden. Vier vrijwilligers meldden zich aan en het Lodo-journaal was geboren.

Buijs is enthousiast, maar plaatst de kanttekening dat het haar veel tijd kost om de boel aan te zwengelen. ‘Ik vraag bij collega’s na o f ze iets willen aanleveren. Dan moet ik in de gaten houden of er inderdaad iets bruikbaars binnenkomt. Ik spreek het concept door met de journaalmakers. Onze sectorleider leest mee op stilistisch en inhoudelijk gebied. Eigenlijk wil ik de leerlingen wat zelfstandiger laten werken.’ Relativerend: ‘Een schoolkrant maken, kost ook heel veel tijd. En we weten dat die niet of nauwelijks wordt gelezen. Dus dit is best een redelijk alternatief. Alle afdelingen doen mee en de leerlingen voelen zich nu op hun eigen manier betrokken bij de locatie.’

Het Lodo-journaal wordt op twee monitoren uitgezonden en op verzoek laten mentoren het klassikaal tijdens de mentorles zien. Ouders kunnen de uitzending via de website bekijken. Esther: ‘Ik heb slechts één kritische vraag van ouders gekregen. Zij vroegen zich af waar hun kind naar had gekeken. Verder hoor ik positieve geluiden.’

Toekom st

De meeste leerlingen vinden het journaal leuk. Helaas tonen ze zich op de vraag zelf actief mee te doen minder bevlogen. Momenteel draait de derde editie. De docente Nederlands kijkt een beetje somber naar de toekomst. ‘Dit schooljaar volgen er misschien nog twee. Daarna doen de medewerkers examen en raken we hen kwijt. Opvolgers melden zich nog steeds niet. Dit project zou zomaar kunnen doodbloeden. Jammer!’

O www.vanIodenstein.nI/?s=Lodo-journaaI


Leuk verhaaltje

Anna Huizer zag een oproep voorbijkomen om mee te werken aan het Lodo-journaaL. 'Het Leek mijn vriendin en mij weL wat. Dus we hebben ons aangemeLd. Ik bedenk onderwerpen, schrijf stukjes en fotografeer. Ik vind het weL een goed idee om een journaaL te maken. De jeugd zit meer achter sociaL media dan dat ze iets Leest. Een fiLmpje kijken, maakt de informatie meteen aL wat interessanter dan wanneer je een heLe Lap tekst moet Lezen. Mijn ouders staan hierachter, omdat ik nu naast schooL iets anders te doen heb en er ook nog iets van Leer. Ik vind het Leuk om informatie in een Leuk, kort verhaaLtje te gieten. ALs ik inspiratie mis, wacht ik even of schrijf ik korte steekwoorden op. Dan denk ik er een uurtje over na. Daarna Lukt het meestaL weL om een goed verhaaLtje te maken. Voor foto's en fiLms zorgen, is geen enkel probLeem. Tijdens de sportdag bijvoorbeeLd wordt er aan docenten gevraagd of ze willen filmen. ALs er in school iets gebeurt, kan ik zelf fotograferen of fiLmen.

Oud nieuws

Informatie opzoeken en schrijven was niet de eerste keus van HiLLeen van Wolfswinkel. 'Ik wiLde eigenlijk fiLmen, maar dat feestje ging niet door. Ze hadden aL een fiLmer. GeLukkig gaan we er met z'n aLLen voor om er iets van te maken. We vormen een heeL Leuk team. En dat vind ik persoonLijk het Leukst. Kijk, een schooLkrant is minder aantrekkeLijk. De heLft van het schooLnieuws haaLt het bLad niet. De andere heLft is vaak oud, dus heLemaaL geen nieuws. Het Lodo-journaaL kLinkt echter en Laat meer nieuwtjes zien. HeeL af en toe vragen andere LeerLingen hoe ik het vind om mee te werken. Prima dus.'


Monteren is

'Ik vertaaL het verhaaL naar beeLden en noem mezeLf meestaL cinematograaf.' ALbert Hardeman Legt uit dat hij cameraman, regisseur en editor is én degene die gaat over zaken aLs het green screen, het groene achtergrondscherm voor de opnames. 'Het is een heLe uitdaging om zonder budget te werken en zeLf opLossingen te bedenken voor dingen die anders geLd kosten. En het aangeLeverde beeLdmateriaaL is ook niet aLtijd even goed bruikbaar.'

De video monteren is tijdrovend, steLt hij. 'Het renderen [bestand maken, MdB] neemt soms een uur in besLag. De bestanden importeer en nummer ik vooraf. De pure edit kost me gemiddeLd een uurtje of zes.'


K eihard lachen

Ook presentatrice Geraldine Jansen geniet van de samenwerking met het supergezellige Lodo-team en mevrouw Buijs. ‘We kunnen samen keihard lachen, maar ook serieus zijn als dat nodig is. Het leuke van dit werk is dat je creatief bezig bent.

Tijdens het presenteren verzinnen mijn collega-presentatrice Annelien en ik er vaak nog wat bij. Met de tekst en de microfoon voor ons concentreren we ons op de presentatie. In de lach schieten of onze tekst vergeten, kan niet. Pas als we klaar zijn, denk ik bijvoorbeeld na over wat de kijkers ervan vinden. De eerste keer dat het journaal werd uitgezonden, moesten sommige leerlingen een beetje lachen. Toen schaamde ik me. Nu vind ik het heel leuk om te doen. Zeker omdat de kwaliteit steeds beter wordt.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

TAALOPDRACHT HAALT LODO-JOURNAAL

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's