Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Zorg a ltijd van ru st en voor een basis vertrouw en’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Zorg a ltijd van ru st en voor een basis vertrouw en’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Petra Visser (33) Leerkracht groep 6/7 op de Joos van Larenschool, in Arnemuiden

Wie ben je?

Petra Visser. Ik ben getrouwd, we hebben vier kinderen: Marco (8), Bart (6), Hanne (4) en MarLize (1).

Wat doe je?

Een dag per week sta ik voor groep 6/7. Daarnaast begeLeid ik nieuwe Leerkrachten.

Waarom werk je in het onderwijs?

Ik denk dat het een beetje in de genen zit. Mijn vader en moeder zaten in het onderwijs, mijn twee broers en mijn zus ook. Ik ben een nakomertje en hoorde veeL verhaLen over schooL. Ik zat er middenin. Het gaat automatisch, zo'n stap.

Wat maakt jouw werk mooi?

VooraL het intensief bezig zijn met de kinderen zeLf. Je werkt met "Levend materiaaL". Daar komen aLLerLei facetten bij die bij het Leven horen. De mooiste momenten vind ik aLs er spontaan diepgang in de kLas is. We waren bijvoorbeeLd een keer bezig met een speL. Het ging onweren en een stoer jongetje trok wit weg. We hebben toen een heeL mooi gesprek gehad over angst en gevoeLens en aLLerLei wezenLijke dingen van het Leven.

Wat maakt jouw werk moeilijk?

Iedere LeerLing wiL ik bieden wat hij nodig heeft, maar dat is niet aLtijd mogeLijk door de combinatiekLassen en de veLe zorgLeerLingen binnen een groep. Ik heb niet aLtijd handen genoeg.

Wat geeft je voldoening?

Dat zijn de momenten dat je samen tot Leren komt. ALs sterkere en zwakkere LeerLingen samen tot een resuLtaat of opLossing komen. Ik zie dat dit vaak gebeurt met rekenen. Soms zijn de pLusLeerLingen verdiept in hun eigen werk, maar raken ze opeens betrokken bij de groep, omdat ze merken dat er iets niet in de haak is. Rekenen wordt dan puzzeLen tot we er samen uit zijn. Je werkt met eLkaar naar iets toe. Laat ze maar betrokken zijn op eLkaars werk en eLkaars fouten ontdekken. Verder geeft het me voLdoening aLs LeerLingen bLij zijn en veiLigheid ervaren.

Wat wil je je collega's meegeven?

Zorg aLtijd voor een basis van rust en vertrouwen in een groep. En wees puur, dat vind ik heeL beLangrijk. Wees jezeLf en wees open. Kinderen hoeven echt niet aLLes van je te weten, maar ze mogen weL je hart zien. Laat dat spreken. ALs het gaat over het geLoof, maar ook over hoe je met eLkaar omgaat.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan AnneLeen FLikweert, mijn achterbuurvrouw. We wonen aLLebei in Nieuwerkerk, maar zij werkt in Ouddorp bij de kLeuters en dat is toch weer heeL anders dan wat ik doe.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

'Zorg a ltijd van ru st en voor een basis vertrouw en’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's