Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Afweer tegen pijlenregen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Afweer tegen pijlenregen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Psalm 76 bezingt hoe de vijand boog en schild en vurige pijlen verspilt op de hut van onze Hemelkoning. Die hut op aarde is nieuwtestamentisch niet anders dan de gemeente van Christus. Wij geloven in de gemeenschap der heiligen. We geloven dat deze praktisch gestalte krijgt in kerk, gezin en maatschappij. En daarmee ook in het christelijk onderwijs. Het is niet moeilijk na te gaan welke vurige pijlen anno 2020 onze scholen binnenvliegen. De evolutietheorie – en daarmee de twijfel aan de betrouwbaarheid van Gods Woord – is een wel heel vurige. De LHBTQ+-ideologie – en daarmee de vraag: zijn Bijbelteksten over homoseksualiteit achterhaald? – is vlijmscherp. Tegelijk vliegen er minder zichtbare of hoorbare pijlen rond: verdovingspijltje voor leerlingen gevuld met de mediaverstrooiing, verlammingspijltje voor leraren met vernieuwingseisen, pijltje prestatiedruk, pijltje aardsgezindheid, materialisme en noem maar op…

We kunnen tegen het evolutionisme en het LHBTQ+-denken allerlei rationele argumenten aandragen. Dat moeten we ook niet nalaten. Maar wie het daarvan verwacht, treedt de giftige pijlenregen tegemoet zonder schild. Dat is hybris – overmoed. Al uit de Griekse mythologie weten we dat dit voor de val komt.

Nee, in deze barre situatie wordt de schoolgemeenschap het schild des geloofs aangereikt. We moeten schuilen in en achter het geloof, willen we overleven. Zondag 7 definieert geloof als kennis en vertrouwen. Daarvoor is wedergeboorte nodig. Maar we mogen het geloof en alle andere genadegaven niet in een kastje plaatsen en er een slotje met het opschrift “wedergeboorte” op doen. De Heere werkt middellijk. Hij gebruikt de geloofsgemeenschap en de geloofsoverdracht die daarbinnen plaats heeft.

Geloven is ook ‘Christus aandoen, aanhangen, aankleven’ (Comrie, A. (1739). Het ABC des geloofs). Het geloof is ‘een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet’ (Hebr. 11:1). Horen we hier niet het raadselachtige samengaan met het zekere? Onze onwetendheid met de vastheid van het Woord van God? Kinderlijk geloof verbindt kleine mensen aan een grote Christus. Geloven is “nochtans” leren zeggen.

Wat je daarmee kunt in het klaslokaal is niet gemakkelijk onder woorden te brengen. In een omgeving waar logisch positivisme en empirisch realisme steeds nadrukkelijker de norm vormen, mag de hartenklop van de verbinding met de Ander worden ingebracht. ‘Maar Hij heeft gezegd …’ Vaag? Nochtans: ‘Daar heeft de vijand boog en schild en vuur’ge pijlen op verspild.’

PETER VAN OLST MSc

Docent godsdienst bij Driestar educatief

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Afweer tegen pijlenregen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's