Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tragische haring

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tragische haring

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘ Een haring kan tragisch geschilderd worden, al zit er aan zo’n beest niets dat op zichzelf tragisch is.’ Aldus de verzuchting van de Vlaamse schrijver Willem Elsschot lang geleden, maar actueel in de verse verzuchting van meneer Zoet, voorzitter van het schoolbestuur. Op school A was niet juf Marjolein na een interne sollicitatieprocedure benoemd tot bouwcoördinator, maar haar collega. Daar is op zich niets tragisch aan. Maar deze uitkomst kreeg een onplezierige spin-off die begon met het vragen om uitleg en nog eens uitleg, stilaan meer en meer gemengd met insinuaties en ontevredenheid. Ziedaar de tragisch geschilderde haring. Een en ander leidde tot een vast voornemen bij voorzitter Zoet om nooit, maar dan ook nooit meer interne sollicitatieprocedures in gang te zetten. Want inmiddels stond de verhouding tussen juf Marjolein en haar directeur én een paar collega’s sterk onder druk. De juf meldde zich uiteindelijk ziek (spanningsklachten) – en dat bleek maanden te gaan duren.

De begeleiding door de bedrijfsarts was verder in orde, alleen kwam het re-integreren in passend werk maar moeizaam op gang door de steeds terugkerende spanningsklachten bij juf Marjolein. Het proces verzandde. Om dit vlot te trekken, besloot het schoolbestuur dat het – in het kader van de werkhervatting – beter zou zijn dat juf Marjolein voorlopig op school B met passend werk zou re-integreren.

Welnu, dat was écht tegen het zere been van Marjolein. Het plan van aanpak wilde ze niet ondertekenen en ze weigerde aan de slag te gaan op school B. Om een beetje druk op de ketel te zetten, schreef de voorzitter haar aan dat ze per die en die datum verwacht werd op school B, ter voorkoming van passende maatregelen als opschorting van het loon. Met die brief in de hand spande Marjolein een procedure aan bij de Commissie van beroep. Volgens haar was hier sprake van een gedwongen overplaatsing in de zin van de cao en had het schoolbestuur niet gevolg gegeven aan de in de cao voorgeschreven procedure. Laat staan dat er een belangenafweging had plaatsgevonden. Ze vroeg de commissie te interveniëren en haar beroep gegrond te verklaren.

Helaas voor Marjolein beoordeelde de commissie dit niet als een definitieve overplaatsing, maar als een activiteit in het kader van re-integratie. Die kan op verschillende manieren worden vormgegeven, zoals op een andere locatie en zelfs bij een andere werkgever. Kortom: re-integratie op een andere locatie of school is geen overplaatsing. En dus onthield de commissie zich van verdere oordelen.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Tragische haring

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's