Inclusiever onderwijs -omdat iedereen meetelt
Passend onderwijs houdt de gemoederen vandaag de dag bezig. Neely Anne de Ronde, lector inclusieve klassen aan Driestar hogeschool, spreekt liever over “inclusiever onderwijs”. Zij pleit voor een brede kijk, want inclusief onderwijs is geen einddoel, maar een middel om meer sociale rechtvaardigheid te bereiken.
Als we het over inclusieve scholen hebben, denken we al snel in termen als “niet of nauwelijks doorverwijzen”. Maar ook deze scholen hebben vaak aparte klassen voor bepaalde leerlingen. Het gedachtegoed van inclusiever onderwijs biedt daarom ook ruimte om te erkennen dat het speciaal onderwijs voor sommige leerlingen een betere plek is om tot ontwikkeling te komen.
Scholen kunnen met inclusiever onderwijs een bijdrage leveren aan een maatschappij waarin iedereen ertoe doet, mensen elkaars talenten zien en benutten en elkaar helpen. Dat past goed bij het Bijbelse principe om je naaste liefhebben. Bovenal doet iedereen ertoe in Gods ogen.
Bij scholen die succesvol invulling geven aan inclusiever onderwijs ziet De Ronde vijf succesfactoren:
1. Er is draagvlak bij het hele team;
2. Ze werken met een meerjarenplan;
3. Ze zien inclusiever onderwijs als een ontwikkeling;
4. Ze verminderen bureaucratie;
5. Ze blijven in gesprek met ouders.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's