Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Besteed passend onderwijs niet uit aan particuliere scholen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Besteed passend onderwijs niet uit aan particuliere scholen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Iedere leerling moet op een publieke school passend onderwijs kunnen krijgen, adviseerde de Onderwijsraad in november 2019 aan minister Slob (Onderwijs). Bekostiging van dat onderwijs op een particuliere school raadt de raad af. Bestuurder Gert van Leeuwen van het landelijke reformatorische samenwerkingsverband Berséba is het daarmee eens. Dat geldt niet voor Heleen Nauta-van Kuyk en Femke van Veelenvan Haaren, bestuurders van Maupertuus, een particuliere school in Driebergen voor kinderen met leer- en/of ontwikkelingsproblemen.

EERSTE TERMIJN

Van Leeuwen: ‘Elke zichzelf respecterende school wil passend onderwijs geven aan al zijn leerlingen. Een klein deel van deze leerlingen heeft extra ondersteuning nodig. Veel scholen hebben de mogelijkheid om deze leerlingen in een kleinere setting, met waar nodig individuele begeleiding, onderwijs te bieden. Wanneer dat (tijdelijk) niet lukt, kan er een beroep worden gedaan op het samenwerkingsverband. Dat heeft de opdracht voor elke leerling een passend aanbod te realiseren. Dat doen we samen met alle aangesloten scholen, inclusief onze speciale scholen voor leerlingen met een zeer specifieke, zware ondersteuningsvraag. Als reformatorisch samenwerkingsverband wordt deze hoge ambitie gevoed door onze motivatie om alle leerlingen uit onze achterban christelijk onderwijs op gereformeerde grondslag te bieden. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar oplossingen voor deze specifieke groep leerlingen. We merken daarbij dat er steeds meer maatwerk nodig is: onderwijs in combinatie met jeugdzorg of met een (stage)plaats.

Particuliere scholen zijn niet aangesloten bij een samenwerkingsverband. Toegegeven, particuliere scholen kunnen in staat zijn leerlingen met een complexe problematiek op een goede wijze te begeleiden. De prijs daarvoor is echter (te) hoog. Dan bedoelen we niet alleen de torenhoge ouderbijdrage die moet worden betaald – waardoor bepaalde leerlingen ook nog eens worden uitgesloten – maar ook dat leerlingen uit hun eigen sociale omgeving worden gehaald. Deze segregatie en kansenongelijkheid passen niet bij het verlangen naar meer inclusie, wat we als samenwerkingsverband voorstaan.’

REACTIE

Nauta-van Kuyk en Van Veelen-van Haaren: ‘Ongeveer 10.000 leerplichtige kinderen in Nederland gaan – vaak langdurig – niet naar school omdat er geen passend onderwijs voorhanden is. Terwijl zij thuis zitten, worden hun problemen niet aangepakt. Sterker: thuiszitten heeft een zeer schadelijke impact op een kind en zijn gezin. En wat zijn de gevolgen voor deze kinderen en de maatschappij op de lange termijn? Passend onderwijs is bedoeld om kinderen met leeren/of ontwikkelingsproblemen, met inzet van extra zorg, binnen het reguliere onderwijs te houden. De wet heeft ervoor gezorgd dat verschillende instanties intensiever samenwerken en er meer zorg op school beschikbaar is. Voor veel kinderen is dit voldoende, maar – getuige het grote aantal thuiszitters – helaas niet voor alle leerlingen.

Sommige kinderen hebben intensievere zorg nodig dan binnen het regulier of speciaal onderwijs kan worden geboden. Dat zij uitvallen en in een zeer kostbaar zorgtraject terechtkomen, kunnen we voorkomen door te investeren in een periode van intensieve begeleiding en zorg op een particuliere school.

Maupertuus is een particuliere stichting die al dertig jaar ervaring heeft op het gebied van onderwijs en zorg onder één dak. Door persoonlijke en individuele aandacht, veiligheid en een positieve leeromgeving krijgt een grote groep kinderen het zelfvertrouwen terug dat zij door leer- en/of ontwikkelingsproblemen zijn kwijtgeraakt. Ons streven is altijd om deze kinderen te laten terugstromen naar regulier onderwijs, mét de vaardigheden, motivatie en zelfkennis die zij nodig hebben in hun schoolcarrière en verdere toekomst.’

REPLIEK

Van Leeuwen: ‘Ontegenzeggelijk is het waar dat particulier onderwijs een positieve, veilige en kwalitatief hoogwaardige leeromgeving kan bieden. In uitzonderlijke omstandigheden zou een particuliere school dan ook een tijdelijke oplossing kunnen bieden. In dat geval heeft het samenwerkingsverband en/of de jeugdzorg gefaald – en dat is een pijnlijke constatering. Regel moet zijn dat er binnen het samenwerkingsverband een goede oplossing wordt gezocht, waarbij de gemeente haar wettelijke taak waarmaakt om adequaat jeugdhulp te bieden. Dat voorkomt ook dat individuele ouders diep in hun buidel moeten tasten en dat leerlingen uit hun vertrouwde omgeving worden weggehaald. Leerlingen horen onderwijs te ontvangen in een omgeving waar verschillen gewoon zijn en niet iets speciaals of particuliers.’

DUPLIEK

Nauta-van Kuyk en Van Veelen-van Haaren: ‘Een kind dat in zijn eigen omgeving onderwijs volgt dat aansluit bij zijn pedagogisch-didactische behoeften, bevindt zich in een optimale situatie om tot ontwikkeling te komen. Wanneer dat echter niet lukt en ook de inzet van het samenwerkingsverband en jeugdzorg niet tot verbetering leidt, is een alternatief nodig om te voorkomen dat deze leerling een thuiszitter wordt – met alle nare gevolgen van dien. Een tijdelijke investering in de vorm van particulier onderwijs is soms de enige mogelijkheid om kinderen binnen een veilige omgeving, weer een stap in de goede richting te laten zetten. In die zin is particulier onderwijs in veel gevallen niet Plan A, maar wel een noodzakelijk Plan B, zo blijkt uit de praktijk.’

Ook een stelling poneren? Mail naar k.degroot@vgs.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Besteed passend onderwijs niet uit aan particuliere scholen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's