Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zes kinderen met vier nationaliteiten in één klas

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zes kinderen met vier nationaliteiten in één klas

IMPRESSIE VAN EEN BEZOEK AAN DE INTERLAKES INTERNATIONAL SCHOOL IN BISHOFTU

10 minuten leestijd

De bewaker opent het hek pas als hij zeker weet dat je wordt verwacht. Een zee van blauw-oranje-wit gestreepte truien op donkerblauwe broek of rok. Smeltkroes van culturen. Welkom op Interlakes International School in Bishoftu, Ethiopië.

De klaslokalen liggen verspreid over het schoolterrein, ofwel de compound. Op de muren prijken fleurige muurschilderingen van de lessen die leerlingen op deze school ontvangen. Hier krijgen Ethiopische en internationale kinderen van drie tot veertien jaar onderwijs van merendeels Ethiopische leerkrachten.

Voorbij de hoofdingang genieten dertig kleuters van hun pauzehap. In hun trommel zit, afhankelijk van het land van herkomst, macaroni, het nationale gerecht injera of gewoon een voorverpakte koek.

Een eindje verderop vermaken de oudste leerlingen zich onder toeziend oog van hun zeventigjarige docent met een fles water. Om de beurt schoppen ze tegen de fles die met een touw aan een paal is gebonden. De pret is van korte duur. De leerkracht haalt een handbel uit zijn zak. Zodra hij ermee rinkelt, drommen de leerlingen samen om in de rij te gaan staan.

Firosbek, een goedlachse tiener, zegt in het voorbijgaan dat ze van school houdt. Waarom, kan ze niet vertellen. Haar vriendinnen trekken alweer giechelend haar aandacht. In het lokaal start de wiskundeles. De leraar stelt vragen en wie het antwoord weet, staat netjes op voordat hij iets zegt.

Tekenmodel

Bij een andere groep staat de leerkracht in de deuropening. Ze maakt duidelijk dat ze rust wil. Geen geklets onder het raam en Hollandse pottenkijkers zijn niet welkom in haar lokaal. Het kleinste groepje bestaat momenteel uit zes kinderen met vier nationaliteiten: Eritrees, Nigeriaans, Italiaans en Nederlands. Een Amerikaanse juf onderwijst hen in het Engels.

De tekendocent geeft een buitenles. Zijn leerlingen zitten op banken aan een grote tafel. Ze hebben allemaal een tekenschrift voor zich en een potlood in de aanslag.

Voor hen zit een klasgenoot op een stoel. Hij fungeert als model. Vanuit zijn ooghoek zakt traag een traan richting zijn wang.

Werkeloos

De multifunctionele ruimte van de school staat vol met door Nederlanders geschonken werkbanken en naaimachines. Giften in natura, zoals machines, zie je voor je en worden daarom makkelijker weggegeven dan bijvoorbeeld een bijdrage aan het salaris van leerkrachten. Terwijl dat eigenlijk harder nodig is.

Tot voor kort stond de apparatuur werkeloos. Maar sinds begin dit schooljaar krijgen de kinderen hier handwerken en houtbewerking. In de bibliotheek wijst een vriendelijke dame trots op de hoeveelheid boeken die er staat. Leerlingen mogen wekelijks boeken lenen.

Bij de ingang klinkt een mengelmoes van Amhaars, Engels en Nederlands, van ouders die hun jongste kinderen komen ophalen. De schooldag zit er weer op.

Meer weten? Kijk op

www.interlakesinternationalschool.com


‘Kinderen slaan of vernederen is hier verboden’

Ethiopische kinderen dienen met kwalitatief goed en christelijk geïnspireerd onderwijs, dat is waarvoor Arie en Arda Maasland in mei 2019 naar Ethiopië gingen.

Een behoorlijke stap, van Apeldoorn naar Bishoftu.

Arie vertelt: ‘Na tien jaar voorgangersechtpaar te zijn geweest, vroegen we ons af of er een volgende roeping was. Ik zie overeenkomsten tussen onze eerdere taak en het huidige werk als directeursechtpaar op Interlakes. Voor beide moet je een duidelijke missie hebben en als geestelijke ouders heb je invloed op het welbevinden van de mensen om je heen.

Arda heeft met zeventien jaar ervaring in het basisonderwijs voldoende bagage om als education supervisor en trainer de leerkrachten te coachen. Ik ben als general manager eindverantwoordelijk voor het hele gebeuren.’

Wat houdt christelijk geïnspireerd onderwijs in?

‘Interlakes mag van de overheid geen specifiek christelijke school zijn. Er mogen niet alleen protestant-christelijke leerkrachten werken. De mentor van elke groep geeft voor 08.45 uur (de officiële begintijd van de school) een kwartier Bijbelles. Verder komt elke docent op maandag naar de weekopening. Mooi om te zien dat een communistische leraar aan je lippen hangt wanneer je het over Luther hebt. Dit is naar Ethiopische begrippen een rijke school. We willen niet alleen voor de allerrijksten beschikbaar zijn. Het schoolgeld houden we daarom relatief laag. En er zijn leerlingen die dankzij Nederlandse sponsoring onderwijs kunnen volgen. Op deze school is het in tegenstelling tot openbare scholen in Ethiopië verboden kinderen te slaan of te vernederen. Hier heerst geen competitiesfeer.’

Waar lopen jullie in dit land tegenaan?

‘De overheid wil dat we wiskunde en science [natuur en techniek, MdB] in het Amhaars geven. Dat is voor de internationale kinderen lastig. Het is belangrijk dat je doorhebt wat overheid en inspectie willen. Gelukkig heeft een van onze Ethiopische managers ervaring op dit punt. Verder gebeuren er aan de lopende band dingen waarop je niet berekend bent, bijvoorbeeld geen water, uitval van elektriciteit, ineens een vrije dag.’

Nog plannen voor de toekomst?

Arda reageert: ‘De remedial teaching, gegeven door vakleerkrachten, planmatig opzetten. Als eerste stap maken we een analyseformulier om de oorzaak van lage resultaten te achterhalen. Dat is hier een nieuwe manier van kijken.’ Arie noemt het verlangen alle klassen te verdubbelen. ‘We staan bekend als de beste school van Debre Zeit, zoals Bishoftu officieel heet. Veel ouders willen hun kind op Interlakes hebben. Die plek gunnen we zoveel mogelijk kinderen.’


Discipline en praktische vaardigheden

Dat Interlakes de beste school van Debre Zeit is, beaamt de Ethiopische Addis Ketema volmondig. ‘Op andere scholen krijgen de kinderen pas vanaf grade 9, na hun dertiende verjaardag, computerles. Ik heb zelf lessen gemaakt voor grade 1 en hoger. Hier leren de kinderen discipline en praktische vaardigheden. We gebruiken Lego, verf en klei. En er zitten maximaal 35 kinderen in een klas.’ Hoe denkt de IT-docente over Nederlandse kinderen? Addis glimlacht: ‘Die luisteren minder goed. En we mogen van hun ouders niet tegen ze schreeuwen.’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Zes kinderen met vier nationaliteiten in één klas

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken