Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Gaaf om een poosje in hun leven mee te lopen’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘Gaaf om een poosje in hun leven mee te lopen’

5 minuten leestijd

Mieke Korpershoek (29) Leerkracht groep 7 op School met de Bijbel ‘Koningin Beatrix’ in Ouddorp

Wie ben je?

Mieke Korpershoek. Op de School met de Bijbel ‘Koningin Beatrix’ in Ouddorp geef ik vijf dagen in de week les aan groep 7.

Wat is de inhoud van je werk?

Negen jaar heb ik lesgegeven aan groep 6, maar sinds de zomervakantie ben ik juf van groep 7. In de eerste jaren dat ik werkte, heb ik een post-hbo-opleiding gedaan om rekencoördinator te worden. De invulling daarvan is aan de ene kant heel praktisch, zoals het organiseren van De Grote Rekendag. Daarnaast kunnen collega’s met vragen bij mij terecht. We leggen de eindtoetsen van groep 8 naast elkaar. Onderdelen waarop we minder scoren, krijgen onze aandacht. Als leerlingen herhaaldelijk uitvallen in de middenbouw, kijk ik met de ib’er mee om erachter te komen op welk onderdeel ze uitvallen. Daarna maken we voor hen een hulpplan.

Waarom werk je in het onderwijs?

Van jongs af aan wilde ik juf worden, omdat het werken met kinderen me leuk leek. Ik voel me echt een bovenbouwjuf en geef het liefst les aan groep 6, 7 of 8. Ik vind het gaaf om een poosje in hun leven mee te lopen.

Wat maakt jouw werk mooi?

Vooral de diepgang in de lessen vind ik mooi. Dat hoort ook echt bij de bovenbouw. De kinderen leren meer naar zichzelf te kijken, naar de mensen en de wereld om hen heen. Dat levert soms heel diepgaande gesprekken op. Op die manier ontstaat een vertrouwensband en merk ik dat je als leerkracht onderdeel uitmaakt van het leven van kinderen. Ik ben er soms stil van als je ziet waarover ze nadenken. Ik merkte dat bijvoorbeeld bij dankdag. Tussen neus en lippen door had ik gezegd dat de kinderen ook wel een onchristelijke vriend of buurmeisje konden meenemen. Een dag later hoorde ik dat een meisje dat daadwerkelijk had gedaan. Dat is toch mooi?

Wat maakt jouw werk moeilijk?

Wat ik weleens lastig vind aan mijn werk, is dat de tijd door mijn vingers glipt. Ik wil zo graag soms nog meer betekenen voor een kind, maar dat is dan niet altijd haalbaar. Dat merk ik helemaal nu ik voor het eerst weer een nieuwe groep heb. De voorbereiding kost weer meer tijd.

Wat wil je je collega’s meegeven?

Geniet van de kinderen, van de gezellige en gekke momenten in je klas. Niet het vele is goed, maar het goede is veel. Juist als het over werkdruk gaat, probeer ik dat te benadrukken.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan Harm Nieuwenhuijse, leerkracht van groep 8 en bovenschools ICT’er. We kennen elkaar van de pabo en we leiden al vier jaar samen Koersvakanties.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Gaaf om een poosje in hun leven mee te lopen’

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken