Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Kennis is nodig om de Bijbel te begrijpen’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Kennis is nodig om de Bijbel te begrijpen’

CHIEL NOORT OVER ZIJN EINDTOETS VOOR HET BELANGRIJKSTE VAK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Godsdienst meten met een toets. Kan dat eigenlijk wel? Ja, vindt Chiel Noort, onderwijsadviseur bij Driestar educatief. Hij ontwikkelde de Eindtoets Bijbelonderwijst. ‘We hebben kennis nodig om de Bijbel te lezen. We zijn niet rooms-katholiek, dus we moeten kunnen toetsen wat we horen.’

‘We toetsen van alles, behalve het vak dat we toch graag het belangrijkste vak noemen’, vertelt Noort. ‘Ik ben gestart met het maken van een proeftoets voor godsdienst. Die heb ik aan een aantal leerkrachten van groep 8 laten zien en aan hen gevraagd of de toets het juiste niveau had.’ Noort legde de bijgeschaafde versie voor aan drie groepen 8 van scholen in Hendrik-Ido-Ambacht. De gegevens kwamen terug en weer stelde hij de toets bij. Noort: ‘Een aantal vragen had ik negatief gesteld, terwijl ik die beter andersom kon stellen. De toets mocht ook iets langer zijn. Het waren eerst 65 vragen, nu 80. De ervaring leert dat leerlingen er een half uurtje over doen. Er zijn alleen technische dingen veranderd, geen inhoudelijke.’

Waarom maakte u deze toets?

‘Kinderen hebben kennis nodig om de Bijbel te lezen, zodat ze tijdens het Bijbellezen denken: o wacht, dat staat ook ergens anders.

Je wilt hen een referentiekader geven. We hebben ook de opdracht om het onze kinderen in te scherpen. We zijn niet rooms-katholiek, dus van ons wordt verwacht dat wij toetsen wat een dominee zegt: waar staat dat en waar is het terug te vinden?’

Kennis is niet het enige, benadrukt Noort. ‘Uiteraard wil je een houding en het begrip bevorderen. Het liefst wil je kinderen bekeren, maar dat gaat je niet lukken. Wel zullen ze zich dingen herinneren die je meegeeft. En je hoopt dat het hen vormt.’

Uit welke onderdelen bestaat de toets?

‘Uit drie delen. Allereerst zijn er vragen over de Bijbelse geschiedenis van het Oude en Nieuwe Testament. Bijvoorbeeld: Wat is een rein dier? Welk werk deden Kaïn en Abel? Van wie was Izak een zoon?

Daarnaast is er een gedeelte over de kerkgeschiedenis, waarbij het echt gaat om de hoofdpunten. Dat zijn vragen als: welke monnik begon de reformatie in Duitsland? En verder een paar vragen over de Synode van Dordrecht en de Afscheiding. Tot slot zijn er vragen over de geloofsbelijdenis. Bijvoorbeeld: wat is erfzonde? Ook vragen we leerlingen een zin uit de Twaalf Artikelen af te maken. Er zijn zowel open als meerkeuzevragen.’

Moet je godsdienst wel toetsen?

‘Er heerst toetsmoeheid, maar deze toets duurt maar een half uurtje en je kunt hem digitaal scoren. Ik heb de toets niet gemaakt om kinderen in een hokje te stoppen qua kennisniveau, maar om te zien hoe ons onderwijs in elkaar zit. Je toetst om je onderwijs bij te stellen naar aanleiding van de uitkomsten.’

Wat kunnen scholen met de uitslag?

‘Scholen krijgen de individuele scores, waarbij we kijken naar de resultaten van de drie onderdelen. Verder kunnen scholen zien hoe ze scoren ten opzichte van andere reformatorische scholen. We vragen aan scholen ook welke godsdienstmethode zij gebruiken en welk percentage ouders kerkelijk betrokken is. We vragen bewust niet naar kerkelijke denominaties. Scholen kunnen vervolgens zelf analyses maken: Scoor je hoog, terwijl de kerkelijke betrokkenheid laag is of andersom? Hoe zou dat komen?’

En dan?

‘Het is geen eenmalige actie, er moet een vervolg op komen. Je kunt de toets bijvoorbeeld een tweede keer afnemen. En ik hoop dat scholen de uitslag met ouders en kerkenraden bespreken. De band tussen gezin, kerk en school is belangrijk. Kerkenraden hebben nogal eens een mening over het gehalte van een school. Ook wordt regelmatig gezegd: “Tegenwoordig weten leerlingen niks meer.” Scholen doen over het algemeen hun best om kinderen dingen te leren. Kijk met elkaar naar de uitslagen en bespreek het: wat doen jullie eigenlijk?’

Hoe reageren scholen op de toets?

‘De toets is aangeboden op scholen van samenwerkingsverband Berséba, maar niet alle scholen zijn bereikt. Er zijn scholen die willen meedoen, maar er is ook terughoudendheid. Soms omdat die scholen geen kerkgeschiedenis geven.

Het voortgezet onderwijs heb ik benaderd, maar zij zitten meer op de lijn van begrijpen wat er staat dan van kennis. Ik wil minimaal veertig scholen hebben om vergelijkingscijfers te kunnen opstellen. Hopelijk komt er een beweging op gang, zodat we beter weten hoe en waarom we de dingen doen. En ik hoop dat iedereen bezig blijft om het hart van kinderen te bereiken. De dienst aan de Heere is een liefdedienst.’

Ook de Eindtoets Godsdienst afnemen?

Aanmelden kan via www.driestar-educatief.nl/bijbeltoets


‘Mooi als je bij kinderen iets terugziet van godsdienstonderwijs’

Directeur Gert Romijn van basisschool De Akker te Lisse is enthousiast over de Eindtoets Godsdienst.

‘Binnen het godsdienstonderwijs zijn merkbare resultaten veel belangrijker dan meetbare. Op onze scholen maken we veel en serieus werk van het godsdienstonderwijs. Wat mooi als je daarvan iets mag terugzien bij kinderen en leerkrachten. Daarvoor zijn we afhankelijk van en zien we uit naar de werking van Gods Geest.

Tegelijkertijd is het waardevol om na te gaan over welke feitelijke, parate kennis onze kinderen beschikken. Een objectief middel hiervoor was er tot nu toe niet. Daarom zijn we enthousiast over de ontwikkelde godsdiensttoets. We zijn betrokken geweest bij de samenstelling ervan en hebben meegedacht over de vragen. Mooi dat er aandacht is voor Bijbelkennis, geloofsleer en kerkgeschiedenis.

Ons voornemen is de toets af te nemen in de tweede helft van groep 8. We zien het als een peiling van de parate kennis aan het eind van de periode bij ons op school. We laten het niet meetellen bij beoordelingen of cijfers, maar we willen hiermee ons eigen onderwijs tegen het licht houden. Leggen we de goede accenten? Vraagt de uitslag om wijzigingen in onze vertelroosters of memorisering? Voor wat betreft de samenstelling van zo’n toets moeten we nuchter zijn: binnen zo’n uitgebreid leerstofgebied moeten je keuzes maken. Dit is een uitdaging. Het vormt wellicht een aanzet tot een canon voor Bijbelse geschiedenis en kerkgeschiedenis.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Kennis is nodig om de Bijbel te begrijpen’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's