Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Beste jongens en meiden van groep 8,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beste jongens en meiden van groep 8,

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nog een paar weken, dan ligt de eindtoets voor je neus. Je zult het vast wel van de juf of meester hebben gehoord. Waarschijnlijk heb je zelfs al een keertje geoefend. Maar jij en jouw klasgenoten zijn niet de enigen die hard aan de slag moeten. Alle kinderen die in groep 8 van de basisschool zitten, moeten hem maken.

Misschien vraag je je wel af: waarom eigenlijk? De juf of meester heeft je toch al lang een schooladvies gegeven? Dit advies kan niet veranderen, ook al maak je de eindtoets ontzettend slecht. Dus… waarom dan nog die toets?

Op die vraag krijg je straks antwoord, maar eerst iets anders: dat advies van de juf of meester. Ik ga ervan uit dat je een goed advies hebt gekregen dat echt bij je past. Natuurlijk heeft de juf of meester naar je cijfers gekeken. Ze hebben vast ook de uitslagen van de Cito-toetsen erbij gepakt die je elk jaar hebt gemaakt.

Maar dat is echt niet het enige waarop ze letten. Die cijfers en resultaten zijn belangrijk, maar jij bent toch veel meer dan dat? Je bent door God geschapen met unieke gaven en talenten. Bij sommige kinderen lijkt het wel alsof ze alles goed kunnen, alsof ze meer talenten hebben gekregen dan andere kinderen. Maar jij hebt ze ook. Denk nu maar eens even na welk talent jij hebt…

Weet je het al? Anders vraag je het even aan je vader, je oma of de meester of juf. Zij kunnen vast wel iets opnoemen wat jij goed kunt of wat echt bij jou past. Misschien kun jij mooi zingen. Of tekenen. Of ruzies oplossen. Of heb je veel geduld.

Ik weet zeker dat jouw juf of meester dáár ook aan heeft gedacht toen je het advies kreeg.

Maar waarom dan toch die toets? Een momentje geduld, je krijgt echt een antwoord. Nog even over dat advies en de verschillende niveaus. Dat maakt het Nederlandse onderwijs juist zo bijzonder; dat er zo veel niveaus zijn.

Als je naar vmbo-kader gaat, heb je bijna de helft van de tijd praktijkvakken en ben je lekker veel met je handen bezig. Dan ben je goud waard. Er zijn zo veel mensen die helemaal niet handig of technisch zijn. Die hebben jou later nodig. Ga je naar vmbo-gt of de mavo? Hoewel je dan meer theoretische vakken hebt en minder praktijklessen, werk je later wel veel met je handen. Wat denk je van meiden die in het ziekenhuis werken, in de thuiszorg of in een geboortehotel? Of van jongens die in een fabriek werken of bij de politie en op straat surveilleren?

Daarnaast hebben we de theoretische leerlingen nodig: kinderen die naar havo en vwo gaan. Jongens en meiden die later graag dokter willen worden of docent op de middelbare school. Ja, dan moet je best heel veel in boeken lezen en veel huiswerk maken.

En weet je wat nu het mooiste is? De juf of meester kent jou en heeft een gesprek gehad met een van je ouders of met hen allebei. Ik denk dat jij er ook bij was. Met elkaar hebben jullie toen nagedacht over welk advies het beste bij jou zou passen.

Maar ja, nu heb je nog steeds geen antwoord op die vraag wáárom je de toets nog moet maken. Dat ga ik je nu vertellen.

De overheid wil dat elke groepachter een eindtoets maakt. Dat is geen examen, want je kunt niet zakken of slagen. Maar, als je hem straks maakt, zul je wel merken dat je heel veel vragen krijgt en sommen moet maken waarvoor je niet alleen in groep 8 hebt

geoefend. Sommige dingen heb je al in groep 5 geleerd en andere dingen in groep 7. De leerkrachten en directeuren van de basisscholen willen graag weten of ze goed hebben lesgegeven. Moet je je eens voorstellen dat je straks de toets maakt en dat je de helft niet weet, omdat de juffen en meesters er nooit over hebben verteld. Dat zou wel heel raar zijn. Dus die toets moet jij maken, zodat de school weet of ze goed onderwijs heeft gegeven. Er is nóg een reden: je moet ’m ook maken om te kijken of het advies dat je hebt gekregen wel echt bij jou past. Sommige kinderen denken: het advies heb ik toch al gekregen, dus ik ga echt mijn best niet meer doen. Dat kan ik niet volgen: ook al staat het advies vast, het zou toch vreemd zijn als de uitslag heel anders is dan dat advies? En houd er wel rekening mee dat je mentor op de middelbare school straks jouw resultaten éxtra goed in de gaten houdt, als je de toets slecht maakt.

O ja, nog een paar tips om de toets goed te kunnen maken. Je moet namelijk in een paar dagen tijd best veel opgaven maken, dus je hebt ook je rust nodig. Ga daarom niet te laat naar bed. Eet vooraf een banaan. Dat stimuleert je concentratie. En als je een vraag moeilijk vindt, dan sla je hem gewoon even over. Dan moet je natuurlijk niet vergeten die aan het einde nog te maken, maar anders wijst je juf of meester je er wel op. Trouwens, vergeet zeker niet om eerst je knieën te buigen. De Heere wil je zeker helpen!

Goed, jongens en meiden van groep 8. Het is een heel verhaal geworden. Doe gewoon je best, maar onthoud alvast op voorhand: jij bent veel meer dan de uitslag van die eindtoets!

Heel veel succes en hartelijke groet,

Meester Maarten

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Beste jongens en meiden van groep 8,

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's