Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Ik voel me toch vooral meester, met een ICT-antenne’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘Ik voel me toch vooral meester, met een ICT-antenne’

5 minuten leestijd

Harm Nieuwenhuijse (30) Meester van groep 8 op de Ds. G.H. Kerstenschool te Borssele en bovenschools ICT’er bij Colon

Wie ben je?

Harm Nieuwenhuijse, 30, getrouwd, vader van twee dochters: Amée (4) en Liz (1). Ik woon in Middelburg en ik ben meester van groep 8 op de Ds. G.H. Kerstenschool te Borssele en bovenschools ICT’er bij Colon, de vereniging van reformatorisch primair onderwijs in Zeeland.

Je staat twee dagen voor de klas en werkt daarnaast, sinds 2018, drie dagen bij Colon. Voel je je vooral meester of ICT’er?

Ik voel me toch vooral meester, met een ICT-antenne. Als ik weer voor de klas sta en kinderen zie genieten, dan geniet ik ook. In het begin vond ik mijn werk bij Colon, zonder kinderen om me heen, een beetje saai.

Waarom werk je niet in de “echte” ICT-wereld?

Er zit een groot gat tussen onderwijs en ICT en ik probeer de verbinding daartussen te leggen. Ik wil dat de techniek voor het lerende kind zo goed mogelijk wordt ingezet.

Eerst was ik alleen ICT’er in Borssele. Nu zoek ik dingen uit waar niet slechts 1 school, maar 25 scholen profijt van kunnen hebben. Ik krijg de tijd om dingen uit te pluizen en mezelf erin te verdiepen, om toepassingen te zoeken die voor veel scholen meerwaarde hebben. Zo heb ik met uitgeverij Jongbloed afspraken gemaakt over de digitale bestanden van de christelijke versie van Taal Actief. Die kunnen worden gebruikt voor de app Read & Write, voor leerlingen met dyslexie. Het leuke vind ik dat ik scholen verder kan helpen bij hun vragen op het gebied van onderwijs en ICT.

Thuis is het ‘3-1 voor de dames’, zoals je na de geboorte van je jongste dochter twitterde. Hoe is dat bij Colon en op school?

Als we bij Colon op kantoor aan het werk zijn, is het 3-2 voor de heren. In Borssele hebben we vier mannen op een school van zeven groepen; drie staan er voor de klas. Dat vind ik leuk, anders was ik al lang weggeweest…

Naast je gezin en werk ben je organist en pianist voor diverse koren, begeleid je soms gemeentezang en zing je in een kamerkoor. Hoe kun je op zo veel gebieden tegelijk bezig zijn?

Het lijkt misschien gekker dan het is; ik heb een gezonde dosis energie.

En dan in de vakantie nog actief met Koersvakanties.

We hebben zo veel vakantie en dit is maar een week. Zelf ben ik verschillende keren mee geweest met een Koersvakantie. Als je jongeren een kamp met meerwaarde wilt bieden, is er wel genoeg leiding nodig. Daarnaast vind ik het gezellig om actief mee te doen. En we doen het met een prettige staf.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan Marith Huls-Mulder, klasgenote op de pabo. Ze werkt nu als docente cluster 4 op de Jacobus Fruytier scholengemeenschap.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Ik voel me toch vooral meester, met een ICT-antenne’

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken