Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘CROWDFUNDING STIMULEERT BETROKKENHEID’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘CROWDFUNDING STIMULEERT BETROKKENHEID’

SCHOLEN HAALDEN VIA GEEF ONDERWIJS AL RUIM 180.000 EURO OP

10 minuten leestijd

Je nieuwe plein extra leuk inrichten. Het jubileum van je school groots vieren. De creativiteit van je leerlingen op een verrassende manier prikkelen. Dat kost geld. Hoe kom je daaraan? Tientallen scholen probeerden het via crowdfunding. En verreweg de meeste met succes.

Van de 53 projecten die sinds 2014 zijn gelanceerd via het crowdfundingsplatform Geef Onderwijs, lukte het er bij 41 om het doelbedrag binnen te halen. In 11 gevallen slaagde de missie niet. Eéntje loopt er momenteel nog.

‘Cruciaal is of degene die het project start belang heeft bij het welslagen ervan’, weet Erianne Hoogerbrugge van Verus. Die vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs nam het platform in 2018 over van de vier particuliere initiatiefnemers. ‘Verder is een goede voorbereiding erg belangrijk. Wij vragen de mensen die de crowdfunding starten een campagneplan te maken. Daarin staat onder meer welk netwerk met potentiële donateurs ze gaan benaderen, hoe ze dat gaan doen en op welke manier ze de aandacht voor hun project willen vragen én vasthouden.’

Want zoveel mogelijk mensen – particulieren en ondernemers – zover krijgen dat ze een donatie doen voor jouw project, daar draait crowdfunding om. Het is een laagdrempelige manier om aan extra geld te komen. Voor nieuwe muziekinstrumenten, voor een schoolmoestuin of voor een excursie: het kan bijna overal over gaan.

Draagvlak

Via Geef Onderwijs kan iedereen online doneren aan projecten voor Nederlandse scholen. Voorwaarde om een project aan te melden, is dat het ‘aantoonbaar positieve impact moet hebben op het onderwijs’, aldus Hoogerbrugge, die bij Verus aanspreekpunt is voor Geef

Onderwijs. ‘Het moet een initiatief zijn dat rechtstreeks ten goede komt aan de leerlingen: het moet hun onderwijs en ontwikkeling stimuleren.’

En er dient draagvlak voor te zijn op de school; daarom faciliteert Geef Onderwijs alleen projecten die zijn goedgekeurd door de schoolleiding en die passen bij de doelstellingen en pedagogische aanpak van de school.

Scholen mogen via Geef Onderwijs geen geld ophalen om daarmee hun wettelijke taken uit te voeren. Daarvoor krijgen ze al geld van de overheid. ‘Er was bijvoorbeeld een school die wilde crowdfunden om zijn financiën op orde te krijgen’, licht Hoogerbrugge toe. ‘Daar werken we niet aan mee.’

Verrijken

Geef Onderwijs helpt om investeren in onderwijs ‘leuk en eenvoudig te maken’, vermeldt de website. Met als doel een oplossing te bieden voor het groeiende geldtekort van scholen. ‘En om met elkaar het onderwijs te verbeteren, ondernemerschap en innovatie op scholen te bevorderen en de maatschappelijke betrokkenheid bij het onderwijs te vergroten.’ Op en rond scholen ‘zijn veel mensen actief die de dagelijkse lespraktijk willen en kunnen verrijken met goede ideeën die in de klas of op school zijn ontstaan’, staat op de site te lezen. ‘Helaas zijn financieringsmogelijkheden voor scholen vaak beperkt. Daar brengt Geef Onderwijs verandering in.’

Het crowdfundingsplatform is er niet alleen voor Verusscho-len: álle scholen kunnen er gebruik van maken. En dat doen ze: van OBS Puntdak in Goor tot basisschool De Wouter in America en van de Franciscusschool in Bladel tot de Nederlandse school in Rome.

Qua uitvoering is crowdfunding eenvoudig: iedereen van 18 jaar en ouder kan een project aanmelden bij Geef Onderwijs. Als dat op de site komt, kunnen geïnteresseerden uit zijn netwerk en omgeving geld storten. De kunst is dan natuurlijk om binnen de campagneperiode van dertig tot negentig dagen minimaal de helft van het doelbedrag binnen te halen. Als dat lukt, is het project geslaagd en krijgt de school het geld. Lukt dat niet, dan krijgen de donateurs hun geld terug. Ze kunnen hun bijdrage ook aan een ander project schenken.

Spekkopers

Voor de initiatiefnemers is het leuk als hun project slaagt. Maar de leerlingen zijn de echte spekkopers, aldus Carel, een van de initiatiefnemers, op de website van Geef Onderwijs: ‘Als we onze kinderen meegeven wat er met crowdfunding allemaal mogelijk is, leren ze al op jonge leeftijd dat ze door samen te werken veel meer gedaan kunnen krijgen.’

www.geefonderwijs.nl

De redactie heeft drie mislukte projecten benaderd, maar kreeg nul reacties.


Kersencake

Zo’n 7000 euro had Brede School De Kersenboom in Diemen nodig voor twee speeltoestellen op het nieuwe schoolplein. ‘Jantje Beton en het Schipholfonds wezen ons verzoek om een donatie af’, vertelt ouder Joanna Koppenol. Daarom nam ze met anderen het initiatief om het te proberen via Geef Onderwijs.

Dankzij 150 genereuze donateurs haalden ze in totaal 16.000 euro op: ouders, familieleden, buren, de Rabobank, de plaatselijke winkeliersvereniging en de gemeente steunden het project. ‘De school staat in een nieuwe wijk, met betrokken inwoners’, verklaart Koppenol het succes.

Het geld kwam echter niet vanzelf binnen: ‘Via nieuwsbrieven van school, een buurtapp en Facebook hebben we de actie onder de aandacht gebracht. Ook het lokale nieuwsblad schreef erover.’ De school nodigde de gulle gevers uit om hen te bedanken. Ze kregen onder meer een kersencake en tekening of zelfs een kersenboompje mee naar huis.


Portemonnee

Onder het motto “Met z’n allen op de been, elke euro is er één” probeerde de School met de Bijbel in Sommelsdijk 15.000 euro op te halen voor een ‘gigantisch en uitdagend klim-klauter-toestel.’ Omdat ‘onze ambitie groter was dan ons budget zijn we onder meer uitgekomen bij crowdfunding’, licht directeur Corstiaan de Jong de keuze toe om via Geef Onderwijs aan geld te komen.

Dat ze hun doel hebben bereikt, komt volgens hem doordat de school ‘veel aandacht in korte tijd’ wist te generen voor de actie. Bij leerlingen, ouders, buurtbewoners en lokale bedrijven.

Mocht de school in de toekomst weer een groot bedrag nodig hebben, dan maakt De Jong ‘zeker’ opnieuw gebruik van crowdfunding. ‘Dat is heel effectief om je doel te bereiken.’

‘Je moet er als school wel volledig voor gaan’, tipt hij anderen. ‘Het succes komt niet aanwaaien. En het grootste gedeelte van het bedrag komt wel uit de portemonnee van de eigen achterban.’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘CROWDFUNDING STIMULEERT BETROKKENHEID’

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 april 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken