Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Halfbakken bekering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Halfbakken bekering

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tekst is heftig vanwege de directe verbinding tussen God en het onheil. Hij heeft het gedaan! Hij heeft verscheurd en geslagen… Geldt dat ook voor het coronavirus?

Gelukkig gebeurt er niets zonder de wil van de hemelse Vader. Toch komt niet alles op dezelfde wijze uit Gods hand. Het kwaad komt nooit rechtstreeks van God. God is een fontein van alle goede dingen en bedroeft mensenkinderen niet van harte. Er zit altijd wat tussen.

Soms zit de duivel ertussen. De verwoestende coronacrisis openbaart de macht van de boze. Altijd zit de zonde ertussen. Ziekte en dood herinneren ons aan onze afkerigheid, aan onze breuk met God.

Te snel

Maar dat besef ontbreekt juist in de tekst. Het lijkt een indringende oproep tot bekering van Hosea: ‘Er is er maar Eén die ons kan genezen en verbinden: Hij die ons geslagen en verscheurd heeft.’

Uit de reactie van de Heere blijkt echter dat het loze woorden zijn. Woorden waarmee de Israëlieten elkaar aansporen om offers te gaan brengen. Zij willen Hem gunstig stemmen om zo genezing af te dwingen.

De Heere reageert verontwaardigd. De bekering van Israël is als een wolk die verdampt. God laat bij monde van Hosea weten dat Hij geen vreugde vindt in hun offers. Hij wil goedertierenheid – dat is liefde en trouw – en erkenning (vers 6). Het volk beseft niet hoezeer God op Zijn hart is getrapt door hun zonden.

Israël wil binnen twee of drie dagen van de straf af. Dat is herkenbaar. Als alles maar achter de rug is… Als we maar wisten hoe lang dit gaat duren… Maar gaan we dan ook weer over tot de orde van de dag? Israël wil genezen en verbonden worden om zonder God weer verder te gaan. Efraïm is een koek die niet is omgekeerd. Het is een halfbakken bekering.

Genezen

Hosea wijst ook aan het einde van zijn boek de oorzaak van de ellende aan: de ongerechtigheid. Als Israël dat erkent, is er hoop: ‘Ik zal hun afkering genezen, Ik zal hen vrijwillig liefhebben (…).’

De Heere Jezus verwijst naar Hosea 6 als Hij tegen de Farizeeën zegt dat gezonde mensen de dokter niet nodig hebben, maar zieken. Hij is niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering. Deze Heelmeester neemt niet alle virussen weg, maar wil ons wel van de oorzaak genezen.

PROF. DR. H. VAN DEN BELT

Hoogleraar systematische theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Halfbakken bekering

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's