Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Blijf vooral kijken naar wat ieder kind nodig heeft’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Blijf vooral kijken naar wat ieder kind nodig heeft’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Linda de Vries-Wijnne

Wie ben je?

Linda de Vries-Wijnne, 30 jaar, getrouwd. Ik woon in Barneveld. Vier dagen per week werk ik op de Sébaschool in Ochten als teamleider en Intern Begeleider van groep 4-8.

Waarom werk je in het onderwijs?

Ik wilde altijd al juf worden. Toen ik het eenmaal was, merkte ik dat ik toch niet mijn hele leven voor de klas wilde staan. Daar voelde ik me toch wat “opgesloten”. Nu heb ik veel meer vrijheid. Behalve van het contact met kinderen geniet ik nu van de extra contacten met leerkrachten, ouders en externen. Dat miste ik voor de klas.

Hoe lang heb je voor de klas gestaan?

Toen ik van de pabo kwam, stond ik vijf jaar voor groep 3. In geval van nood val ik nog heel af en toe in. Toen ik ib’er werd, had ik nog twee jaar lang één dag per week groep 3. Ik vond het lastig om deze twee functies te combineren. In die ene dag voor de klas was ik nog steeds ook de ib’er, waardoor ik de leerlingen niet altijd alles kon geven wat ze nodig hadden.

En toen werd je ook teamleider.

Twee jaar geleden werd het ib-werk gekoppeld aan teamleiderfuncties en ben ik dat erbij gaan doen. Het mooie daarvan is dat ik niet alleen bezig ben met leerlinggedrag, maar ook met leerkrachtgedrag.

Wat zijn de mooie kanten van jouw werk?

Juist kinderen bij wie het niet vanzelf gaat, hebben mijn hart.

Met passend onderwijs probeer je steeds meer de kinderen binnen je eigen school te houden. Het geeft me een kick om met een oplossing te komen als iets niet of minder loopt.

Wat vind je lastig in jouw werk?

Het is weleens lastig als je ziet dat bijvoorbeeld pestgedrag toch is gebleven of als we als school een kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft. Lastig vind ik het ook als je bij kinderen niet bereikt wat je graag zou willen.

Je bent ook PCM-coach. Kun je daar iets over vertellen?

Het Process Communication Model leert je verschillende typen mensen kennen. Je leert kinderen beter te bereiken, ook in hun gedrag, door heel specifiek naar ze te kijken.

Alle collega’s hebben een bepaald profiel gekregen en daarin staat wat hun communicatiestijl en voorkeur is. Van daaruit handel je ook heel vaak. Voor nieuwe collega’s schrijf ik profielen uit, zodat ik hun communicatiemodel kan bespreken. Daardoor ga je elkaar, ook in het contact met elkaar, beter begrijpen.

Wat wil je je collega’s meegeven?

Blijf vooral kijken naar wat ieder kind nodig heeft. Je krijgt het niet voor elkaar om elke dag ieder kind optimaal te bereiken, maar alle kleine beetjes helpen.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan Erik Bettink, teamleider op de Ds. J. Fraanjeschool in Barneveld. Soms werk ik daar en dan spreek ik hem wel eens.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Blijf vooral kijken naar wat ieder kind nodig heeft’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's