Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maatwerk voor thuisblijvers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maatwerk voor thuisblijvers

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De scholen voor voortgezet onderwijs zullen, in tegenstelling tot het basisonderwijs, het onderwijs voorlopig moeten gaan organiseren in wat ik maar een anderhalve-meter-school noem. Een opgave van jewelste, als je maar een kwart tot een derde van je leerlingen aanwezig kunt hebben en toch verantwoorde kwaliteit wilt bieden. Ook als het gaat om de sociale en persoonsvormende aspecten van het onderwijs. Maar zelfs als die anderhalve-meter-school van de tekentafel een goede opvolging vindt in de praktijk, blijven er – zo blijkt bij veel collega’s – ernstige zorgen bestaan over hun gezondheid en/of die van hun huisgenoten.

Een praktijkvoorbeeld van een vraag die vaak langskomt: de man van een docente heeft een zekere aandoening waardoor hij kampt met een zeer lage weerstand. Om hem te beschermen, wil de docente niet naar school komen. Als zij de hele dag contact heeft met leerlingen zijn haar zorgen begrijpelijk. Het is immers lastig na te gaan hoe het coronavirus zich verspreidt en of de werknemer diegene is die dit virus via het werk mee naar huis neemt.

Onderwijspersoneel met gezinsleden/huisgenoten die behoren tot medische risicogroepen krijgen het advies om niet deel te nemen aan het onderwijsproces op locatie. Over de invulling van het werken op afstand voert de werknemer overleg met de werkgever. Dat betekent dat de zorgen gedeeld worden en dat ze samen zoeken naar mogelijkheden voor thuiswerken of aanpassing van de werkzaamheden.

Het zal vaker gaan voorkomen dat docenten – om welke reden dan ook – niet naar school durven of willen komen. Al was het maar uit angst voor zelfbesmetting. Het is duidelijk dat het arbeidsrecht hier tekortschiet als het gaat om het faciliteren van regelingen: we leven in een uitzonderlijke situatie en over de normale cao-regelingen ligt in deze tijd van het coronavirus een deken van maatregelen en RIVM-richtlijnen. In veel gevallen is daarom maatwerk nodig, uitgaande van wederzijds begrip voor elkaars situatie. Streef er bij het bereiken van maatwerk toch naar dat er beleid ligt waarop partijen hun conclusies kunnen funderen. Zodat zowel betrokkenen als omstanders de maatwerkoplossing kunnen toetsen aan algemene beleidsuitgangspunten. Dat is goed vanuit het oogpunt van transparantie en objectiviteit. Het bevordert de zekerheid en damt eventuele willekeur in. En het maakt dat werkgever en werknemer elkaar kunnen aanspreken op de uitgangspunten.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Maatwerk voor thuisblijvers

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 juni 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's