Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VIER SCHOLEN KIJKEN TERUG OP OUDERCONTACT IN CORONATIJD

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

VIER SCHOLEN KIJKEN TERUG OP OUDERCONTACT IN CORONATIJD

8 minuten leestijd

‘Werk op een gelijkwaardige manier samen’

Jaap Nieuwenhuis, directeur Koningin Wilhelminaschool (Zoetermeer)

‘Goed contact tussen ouders en de leerkracht was tijdens de coronacrisis essentiëler dan voorheen. Door het thuisonderwijs hebben ouders meer zicht gekregen op de leerbehoeftes van hun kinderen en gezien hoe belangrijk zaken als concentratie, doorzettingsvermogen en inzicht zijn. Daardoor is er meer begrip gekomen voor het werk van leerkrachten.

Meer dan ooit voelden ouders dat ze sámen met de school staan voor het welbevinden en het leerproces van de kinderen. Voor de crisis lag de verantwoordelijkheid daarvoor vooral bij de school. Het is goed als die beter verdeeld blijft.

Behoud ook na de coronatijd de ontstane verbinding met en de betrokkenheid van ouders:

1. Geef ouders het gevoel dat ze altijd welkom zijn op school.

2. Zet in op goede communicatie. Wees helder over wederzijdse verwachtingen: wat is mogelijk en wat niet? Als leerkracht moeten we gemakkelijk aanspreekbaar zijn en ouders in staat stellen feedback te geven. Maar: geef ook je grenzen aan.

3. Werk op een gelijkwaardige manier samen. Zorg voor positief contact en wederzijdse waardering van beider inzet.

4. Denk voortdurend: wat hebben ouders nodig aan informatie en wat stellen ze op prijs?’

‘Bij ieder gezin een bloemetje gebracht’

Greetje Hoevenaren, waarnemend locatieleider Juliana van Stolbergschool (Poederoijen)

‘De schoolsluiting zagen we aankomen. We hadden al een conceptdraaiboek klaarliggen. Toen het zo ver was, waren er wekelijks contactmomenten met alle kinderen en, indien gewenst, met hun ouders. Zij konden op school laptops halen als dat nodig was.

De leerkrachten merkten dat ouders vaak aanwezig waren als het kind uitleg kreeg via Teams. “Zelfs voor mij als ouder was het erg leerzaam”, kregen ze achteraf regelmatig te horen.

In de tweede week van de schoolsluiting hebben we via een enquête de ouders om hun mening gevraagd over de inrichting van het thuisonderwijs. Ze gaven aan dat het pittig was: hun eigen werk thuis inplannen, onderwijs geven, het huishouden draaiende houden en dan ook nog de sfeer in huis goed houden... Maar ouders bleken ook te genieten van de extra tijd met hun kind(eren) en van de rust.

De inzet en hulp van ouders en hun begeleiding hebben we ontzettend gewaardeerd. Dat hebben we onder andere benoemd in de nieuwsbrieven, maar we hebben het ook tastbaar gemaakt door bij ieder gezin tijdens de schoolsluiting een bloemetje te brengen.’

‘Ouders hebben gewoon iets heel ongewoons gedaan’

Ali Troost, groepsleerkracht SBO De Akker (Sliedrecht)

‘Hoe snel leek alles weer gewoon, na de schoolsluiting. Gewoon weer beginnen met de hele klas. Gewoon, maar toch ook niet.

Als team hadden we goede afspraken gemaakt over hoe we het contact met thuis zouden onderhouden. Dat vonden we heel belangrijk: we begrepen terdege hoe moeilijk het voor ouders kon zijn met de kinderen thuis.

Die signalen kregen we inderdaad: kinderen waren onrustig en vroegen soms veel van hun ouders. Maar er kwamen ook andere geluiden: ouders vertelden hoe blij ze waren dat hun kind de taken zo trouw verrichtte. Ze zagen wat het al kon en kregen daardoor soms een ander beeld van hun moeilijk lerende kind.

Veel ouders deden er alles aan om hun kind te helpen en te motiveren bij het schoolwerk, hoe lastig dat ook was. Ze begrepen hun kind beter in zijn of haar moeite en frustratie om de lesstof te begrijpen. Dat zorgde voor een beter contact tussen hen.

Bijzonder was het dat de meeste kinderen na de lockdown relatief weinig achterstand lieten zien. Dit schrijven we grotendeels toe aan de ouders. Zij hebben gewoon iets heel ongewoons gedaan.’

‘Laat af en toe de boel de boel’

Jan Bakker, bestuurder Calvijn College (Zeeland)

‘Contact met ouders loopt primair via de mentoren. Daarnaast hebben we een ouderportaal via de website, met informatie over schoolzaken. En we gebruikten goedbezochte webinars om uitleg te geven over afstandsonderwijs en om vragen daarover te beantwoorden.

Veel informatie hebben we vanuit de ouders en kinderen ontvangen via gesprekken, mails en twee enquêtes. Het crisisteam besprak die info en verwerkte die in suggesties of instructies richting de Locatie Management Teams.

We konden als school ouders helpen met tips en adviezen of door een laptop beschikbaar te stellen. Leerlingen – en hun ouders – hebben het afstandsonderwijs heel verschillend ervaren: de één knapte ervan op, een ander knapte erop af.

Lesgeven op afstand is écht iets anders dan onderwijzen. Een grondige bezinning op het effect van de coronaperiode is nodig. Wat leren we hiervan?

Ouders stuurden we een kaart met daarop Jan Steens schilderij Het vrolijke huisgezin. Daarbij schreven we: “Als het eens even niet loopt (…), laat je dan even ontspannen door Jan Steen. Doe je best, maar trek er niet té zwaar aan, want je moet het wel kunnen volhouden. En, laat af en toe de boel de boel!”’

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

VIER SCHOLEN KIJKEN TERUG OP OUDERCONTACT IN CORONATIJD

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken