Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

SAMEN VOOR HET BELANGRIJKSTE OPVOEDINGSDOEL

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

SAMEN VOOR HET BELANGRIJKSTE OPVOEDINGSDOEL

GODSDIENSTIGE VORMING IN EN NA CORONATIJD

10 minuten leestijd

De coronatijd was en is ingrijpend voor iedereen. Hoe gingen kinderen met de ernst van die situatie om? Hoe hebben ouders en school de godsdienstige opvoeding vormgegeven? En wat levert nieuw onderzoek naar hun samenwerking op dat terrein op? Drs. Albert de Vries is kinder- en jeugdpsycholoog en onderzoeker ouderbetrokkenheid bij Driestar educatief

Hoe hebben kinderen in de coronatijd gereageerd op deze ernstige situatie?

Heel verschillend, merkte ik in gesprekken. Sommigen beseften amper wat er gaande was. Anderen leken de situatie niet zwaar op te nemen. In hun gezin was niemand ziek. Zij zelf ook niet – en als ze ziek werden, zouden ze dat wel overleven.

Soms leken ze even onder de indruk van de ernst van de situatie, vlak daarna waren ze vooral blij dat ze veel vrije tijd hadden. Dat past bij kinderen: het ene moment kunnen ze heel verdrietig zijn, het andere moment lijken ze alles alweer vergeten.

Maar ik zag ook kinderen die van slag raakten. Vooral bij gevoelige en angstige kinderen gaf de situatie ook op godsdienstig vlak allerlei vragen. Eén kind hoorde bijvoorbeeld uit de Bijbel lezen over de dood. Omdat er tegelijk allerlei mensen stierven, dacht het kind zelf ook te moeten sterven.

Weer andere jongeren beseften dat hun leven en gezondheid heel betrekkelijk zijn. Een van hen realiseerde zich dat de Heere Jezus wel eens spoedig kan terugkomen en dat je dan de tijd die je nu nog hebt wel moet gebruiken om de Heere te zoeken.

Hoe hebben ouders en school de godsdienstige opvoeding in coronatijd vormgegeven?

Vanaf half maart luisterde ik zelf thuis elke dag naar de Bijbelvertelling door de leerkrachten van de basisschool. Van veel andere gezinnen hoorde ik dat ze zich inspanden om daar echt als gezin naar te luisteren. De school kwam ook op dit punt in huis. Wat fijn dat dit belangrijkste onderdeel van het onderwijs doorging. Indrukwekkend ook hoe leraren de Bijbelse boodschap op kinderniveau kunnen vertellen en aan het hart leggen.

Ouders zijn de school daardoor nog meer gaan waarderen. Uit verschillende onderzoeken bleek ook dat ouders en leerkrachten in elkaars achting zijn gestegen. Het zou goed zijn als deze waardering blijft en de samenwerking, vooral op het gebied van de godsdienstige opvoeding, zich verdiept.

Ik wil ook een paar aandachtspunten noemen. Dagopeningen door VO-docenten verliepen wisselend. Naarmate docenten en ouders er vrijblijvender mee omgingen, lieten jongeren de dagopeningen ook makkelijker schieten.

Scholen pakten de samenwerking met ouders heel verschillend op. De ene school had wekelijks contact met ouders. Op een andere school had de leerkracht wél contact met het kind, maar nauwelijks met ouders.

Ten slotte viel mij op dat het in de gesprekken tussen ouders en school opvallend weinig ging over hoe de kinderen de situatie beleefden en over de godsdienstige opvoeding. Hopelijk zijn die gesprekken er wel geweest.

We weten echter dat het vaak moeilijk is om een persoonlijk gesprek te krijgen met jongeren. Ik spreek jongeren die in hun hele schoolloopbaan nooit een persoonlijk gesprek hebben over God en over het geloof. In de coronatijd veranderde dat niet ineens, maar zag ik eerder bevestigd dat dit een belangrijk aandachtspunt is.

Driestar educatief publiceerde onlangs een onderzoek naar de samenwerking tussen ouders en school rond godsdienstige opvoeding. Kunnen we daar nog iets mee?

Uit dat onderzoek (zie kader) op enkele reformatorische basisscholen en een protestants-christelijke school bleek dat leraren en ouders godsdienstige opvoeding het allerbelangrijkst vinden. Ouders waarderen het zeer dat de godsdienstige opvoeding op school verder gaat. Mooi daarom dat ouders konden meemaken hoe dat gaat, nu de school via het afstandsonderwijs letterlijk in huis kwam.

Het onderzoek wees ook uit dat leraren niet gericht zijn op samenwerking met ouders rond godsdienstige opvoeding.

Dat komt ook vrijwel niet aan bod in het persoonlijke contact tussen ouders en school tijdens bijvoorbeeld tienminutengesprekken.

Vooral op de reformatorische scholen vinden ouders en leraren het moeilijk er met elkaar over te praten. Pas in ernstige situaties is er meer contact over hoe kinderen het beste te helpen in zo’n situatie. Hopelijk gebeurde dit in de afgelopen tijd ook. Ik kreeg echter de indruk dat de gesprekken toch vooral over school- en huiswerk gingen.


Groot vervolgonderzoek op komst

Het onderzoek Samenwerking in de godsdienstige opvoeding tussen school en ouders is uitgevoerd vanuit het onderzoekscentrum van Driestar educatief door Jan Noteboom, Albert de Vries en Fianne de With, onder supervisie van lector Bram de Muynck. Voor een verslag kunt u mailen naar I.J.Wolswinkel@ driestar-educatief.nl. Er komt een grootschaliger vervolgonderzoek. Meedoen? Mail naar A.W.deVries@ driestar-educatief.nl.


Tips voor het nieuwe schooljaar

Uit ons onderzoek blijkt dat verschillen in opvatting of ligging een drempel zijn om het gesprek aan te gaan over godsdienstige opvoeding. Leerkrachten weten vaak ook niet goed wat ze kunnen zeggen of vragen. Juist het persoonlijk gesprek is echter het middel om meer tot elkaar te komen. Daarom enkele tips om dat gesprek op gang te brengen:

Vraag als ouders hoe uw kinderen deze tijd ervaren. Breng dat ter sprake in het startgesprek of tienminutengesprek;

Bespreek als ouders wat je van de leerkracht wilt weten. Een vraag kan zijn hoe hij of zij de coronaperiode ziet in Bijbels licht en hoe dat aan de orde komt in de klas;

Spreek op school met elkaar af dat alle leerkrachten tijdens het start- of eerste tienminutengesprek met ouders over de coronatijd doorpraten. Bepaal vooraf met elkaar wat je wilt vragen en wat goede vragen zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

SAMEN VOOR HET BELANGRIJKSTE OPVOEDINGSDOEL

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken