Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘ANNA KAN VEEL MEER DAN WE ALTIJD DACHTEN’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘ANNA KAN VEEL MEER DAN WE ALTIJD DACHTEN’

6 minuten leestijd

De coronatijd heeft ons veel geleerd over ouderbetrokkenheid. Zo is het bij thuisonderwijs goed dat er wekelijks (app)contact is tussen leerkracht en ouders. Hierbij een fictief voorbeeld – met praktische tips voor in het “nieuwe normaal”.

Mirelle de Lange-de Waardt MSc is adviseur ouderbetrokkenheid bij Driestar educatief Gerdien Lassche-van Grol is beleidsmedewerker bij de ROV

Goedemiddag. Hoe gaat het met Anna?

Dag juf. Fijn dat u appt. Het gaat prima, Anna vindt het gezellig thuis.

Fijn. Gaat het ook goed met haar schoolwerk?

Jazeker. Maar ik heb nog wel een vraag. Moeten we ons zo strak houden aan het bijgevoegde rooster? Anna is namelijk heel snel klaar met alles.

Dat merkte ik inderdaad ook. Haar ingeleverde werk ziet er goed uit. Begrijp ik van u dat u het rooster graag anders zou zien?

Tip: Vraag om verduidelijking als het niet helemaal helder is.

Tussendoor hebben we nu steeds tijd over. Anna gaat dan maar even spelen. Daardoor moet ik haar telkens roepen als het tijd is voor de volgende les. Mogen we niet alles achter elkaar maken?

Ik begrijp uw vraag. Sommige lessen starten met een instructie. Die staan op de weekplanning aangeven. Het is goed dat Anna die dan ook volgt. De andere lessen mag Anna op haar eigen moment doorwerken.

Wellicht ook een idee haar een “klaartaak” te geven als zij toch even moet wachten – iets knutselen of een kleurplaat.

Mist Anna haar klasgenootjes erg?

Tip: Niet alleen insteken op het didactische aspect, maar ook op het sociale.

Ja, ze volgt eerst de instructie en maakt daarna haar huiswerk. Maar ze is zó snel klaar dat ik tussendoor niet eens de was kan ophangen. Ik zou graag willen dat ze extra huiswerk en opdrachten krijgt. Naar ons idee kan ze veel meer dan we altijd dachten…

Tip: De ouder ontdekt door het thuisonderwijs nieuwe facetten in de schoolontwikkeling – neem dit als leerkracht serieus.

Ze mist het spelen en kletsen met haar klasgenoten, maar ze geeft ook aan dat ze nu eindelijk rustig haar schoolwerk kan doen zonder al het lawaai in de klas.

Ik denk dat het goed is hierover begin volgende week nog even te bellen. Anna kan nu wel door met de vakken waarvoor geen instructie wordt gegeven. Denk ook aan de uitdaging die de dagelijkse omgeving biedt: koekjes bakken, een wandeling in de natuur.

Tip: Plan een telefonisch gesprek in als je wilt doorpraten.

Tip: Ook in de nabije omgeving kun je een rijke leeromgeving creëren.

Tip: Er komt op ouders veel af in de periode van thuisonderwijs, goed hiervoor aandacht te hebben.

Lukt het zo, denkt u? Zijn er nog dingen waarbij ik kan helpen? Het thuisonderwijs is ook voor ouders een nieuwe ervaring.

Inderdaad. Even bellen hierover lijkt me goed.

Een nieuwe ervaring ja – best hectisch soms, met Anna en haar broertjes en zusjes. Ik kom er niet altijd aan toe om nog iets anders met haar te doen, maar dat is wel een goed idee! Ik zag dat de ROV ook tien tips heeft voor ouders. Fijn dat u zo meedenkt. Hartelijk dank hiervoor!

Dank voor uw tijd en veel succes gewenst met het thuisonderwijs. Begin volgende week hoop ik u even te bellen.

Tips ROV: www.rovereniging.nl/10-tips-van-de-rov

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘ANNA KAN VEEL MEER DAN WE ALTIJD DACHTEN’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken