Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

School is onvervangbaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

School is onvervangbaar

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De school in huis. De afgelopen maanden hebben wij – zowel ouders en leerlingen als leerkrachten en docenten – er intensief mee kennisgemaakt. De coronacrisis dwong ons tot deelname aan een verplichte pilot met een vorm van thuisonderwijs zoals we die niet kenden. We hebben er veel van geleerd. Eén ding wil ik uitlichten: de school is zo goed als onvervangbaar. Althans, dat is mijn persoonlijke mening – en in deze bijdrage stap ik dus even uit mijn juristenrol, en neem ik de rol van columnist aan.

Wat heb ik geobserveerd? Natuurlijk hoorde ook ik het gejuich van de kids in mijn omgeving toen bekend werd dat de scholen voorlopig zouden sluiten. Lange dagen thuis, in je pyjama met chocola, drop en sinas. Niets moet, veel mag. Een vibe vergelijkbaar met die van de zomervakantie.

Totdat die lange pyjamadagen zich aaneenregen, de dagen steeds langer gingen duren en de eentonigheid zwaar ging drukken. Ik denk dat de feeststemming van de kids half april al tot onder het vriespunt was gedaald. De sociale functie van school, inclusief wat die betekent aan ritme in het leven en zingeving, is niet te overschatten.

En dan nog iets. Als schoolbestuurslid maakte ik jaarsluitingen mee. Ik herinner me dat een van onze directeuren ook altijd bad voor de kinderen die tegen de lange zomervakantie opzagen. Om welke reden dan ook. Je denkt dan direct aan moeizame thuissituaties of aan een eenzaam, in zichzelf gekeerd bestaan dat kinderen kunnen leiden. Het wegvallen van school kan een krater slaan. En aan de thuissituatie is direct de kwaliteit van het thuisonderwijs te koppelen. Die is om veel redenen zó verschillend, dat het langdurig wegvallen van school voor grote verschillen zou zorgen.

Tot slot. Het afstandsonderwijs werd in veel gevallen heel goed georganiseerd. Zeker in het voortgezet onderwijs heb ik dat van nabij meegekregen. De kwalificatiefunctie van het onderwijs, zeg maar de kennisoverdracht, verliep langs de digitale weg vaak heel goed. Maar wat kan een school bij onderwijs op afstand nog betekenen in die andere twee belangrijke functies: socialisatie en persoonsvorming? Weinig tot niets. En die laatste functies zijn – zeker ook voor onze christelijk-reformatorische scholen – van onschatbare waarde.

Je moet er toch niet aan denken dat een leerling voortaan alleen maar zou hoeven in te loggen in een soort nationale onderwijsomgeving, om vervolgens door te klikken naar zijn niveau en leerjaar om daar de leerstof van die dag op te halen? Alsjeblieft niet. De school is echt onvervangbaar.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

School is onvervangbaar

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's