Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Als makelaar wil je een optimaal resultaat – als meester ook’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘Als makelaar wil je een optimaal resultaat – als meester ook’

5 minuten leestijd

Coen Anker (34), leerkracht en teamleider op de Rehobothschool in Kootwijkerbroek

Wie ben je?

Coen Anker, getrouwd, vader van vijf kinderen in de leeftijd van 0 tot 11 jaar. Ik woon in Barneveld.

Hoe ziet je schoolweek eruit?

Ik ben teamleider van de groepen 7 en 8, zo’n 160 leerlingen. Op maandag en donderdag sta ik voor groep 7. Verder volg ik de opleiding Schoolleider Basisbekwaam.

Na vijf jaar als makelaar maakte je de switch naar het onderwijs. Waarom?

De aanleiding was de crisis in 2008, waardoor ik mijn baan zou kunnen kwijtraken. Ik dacht na over wat ik dan zou gaan doen. Het onderwijs kwam al snel bovendrijven; mijn vrouw zit ook in het onderwijs. Je kunt de kinderen iets meegeven, zeker vanuit reformatorisch perspectief. En qua werktijden is de balans werk-privé beter, doordat ik ’s avonds en in de vakanties thuis ben.

Hoe heb je de eerste jaren in het onderwijs ervaren?

Ik heb het zij-instroomtraject gedaan, waardoor ik de pabo in twee jaar kon doen. Bij mijn sollicitatiegesprek werd gezegd: ‘Overschat jezelf niet en onderschat het onderwijs niet.’ Als je voor de klas staat, moet je veel dingen tegelijk doen. Dat vond ik een uitdaging, maar dat is misschien ook man-eigen. Die eerste twee jaar waren tropenjaren. De luxe was wel dat ik in vakanties kon bijwerken voor school.

Wat zijn de overeenkomsten tussen makelaar en meester?

In m’n opleiding ben ik bezig met ondernemerschap; dat zie je bij beide terug. Ouders verwachten tegenwoordig meer: ze zijn klanten geworden en die moet je goed kunnen bedienen. In de makelaardij is dat ook zo.

Als makelaar verbind je koper en verkoper met elkaar en je wilt een optimaal resultaat, namelijk dat iedereen tevreden is. In het onderwijs is dit ook zo. Je verbindt kinderen aan elkaar; dat groepsproces vind ik het leukste in het onderwijs.

Waar ben je als teamleider verantwoordelijk voor?

Schoolbreed ben ik verantwoordelijk voor “onderwijs”, waarbij het gaat om de opbrengsten van het onderwijs, een doorgaande lijn en methodeimplementatie. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen bouw.

Je zit nu zo’n tien jaar in het onderwijs. Welke ambities heb je nog?

Ambitie is niet mijn woord, ik noem het liever uitdagingen. Ik volg de opleiding tot schoolleider als spiegel voor mezelf: doe ik nu de goede dingen? Volgens m’n opleider ben ik een troubleshooter: ik houd ervan problemen op te lossen. Er moeten steeds nieuwe dingen op mijn pad komen om het leuk te houden. En dat gebeurt ook: dit jaar krijg ik de groepen 5-6 erbij als teamleider.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan mijn collega Jan Westeneng. Hij is vertrouwenspersoon, leerkracht van groep 8 en ib’er.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Als makelaar wil je een optimaal resultaat – als meester ook’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken