Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moet je racisme aanpakken?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moet je racisme aanpakken?

Kinderen en jongeren over grote-mensen-onderwerpen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jannick Bontenbal (10 jaar), groep 7, Petrus Datheenschool, Rotterdam

‘Omdat George Floyd is overleden, zijn er verspreid over de hele wereld protesten. In Nederland is de politie niet hardhandig tegenover bruine mensen. Agenten hebben niet echt een voorkeur, al gebeurt het misschien wel dat mensen worden gediscrimineerd.

Ik vind het niet goed, racisme. God heeft je geschapen zoals je bent. Iedereen doet zonde, iedereen is mens. Het maakt niet uit of we een andere huidskleur hebben, of we moslim zijn of iets anders. We zijn allemaal gelijk aan elkaar.

In Barendrecht, waar ik woon, ken ik wel bruine mensen. Onze schuinoverburen zijn bruin. In onze kerk zitten geadopteerde kinderen. En ook in mijn klas, op school in Rotterdam, zitten kinderen met een andere huidskleur.

Er moet wel iets tegen racisme worden gedaan. Als de politie ziet dat iemand wordt gediscrimineerd, geslagen of geschopt, dan moet zo iemand een boete krijgen. Wat je er op school aan kunt doen, vind ik lastig. Je kunt lessen geven over discriminatie. Mensen die vinden dat Zwarte Piet niet kan, hebben wel een punt. Het heeft met vroeger te maken. Toen had Sinterklaas slaven of knechten, en die waren bruin. Dat is nu natuurlijk niet meer zo, maar mensen die Zwarte Piet niet goed vinden, hebben wel een beetje gelijk. Al zou ik het niet gelijk afraden. Roetveegpieten vind ik wel kunnen.’

Anne-Marije van den Hardenberg (11 jaar), groep 8, Rehobothschool, Opheusden

‘Racisme betekent dat je mensen met een andere huidskleur achterstelt. Je doet dan iets niet eerlijk. In mei en juni was het veel in het nieuws omdat in Amerika een donkere man is overleden. Ik denk dat racisme in Nederland ook weleens gebeurt. Op school heb ik een keer gehoord dat kinderen zeiden dat bruine mensen op poep lijken. Ze zeiden dat niet waar die mensen bij waren, gelukkig.

In Opheusden wonen veel Molukkers. Die kinderen spelen vooral met elkaar. Bij mijn zus zat een tweeling in de klas. Die meisjes waren wel bruiner dan Molukse mensen. En ik had een oudoom uit Suriname. Ik was vijf jaar toen hij overleed. Dan ben je nog jong. Ik heb nooit met hem gepraat over discriminatie. Hij was niet heel bruin.

Het is erg als mensen worden gediscrimineerd. Zij kunnen er ook niets aan doen dat ze bruin zijn, net zoals wij er niets aan kunnen doen dat we blank zijn. Kinderen die wel discrimineren, moet je waarschuwen. En voor ouderen moet er een strenge straf komen, bijvoorbeeld dat ze een aantal uur moeten werken: dingen schoonmaken in de buurt of zo. Ze hoeven niet in de gevangenis, dat is wel weer heel erg.

Zwarte Piet vind ik niet echt racistisch. Je schminkt je niet om mensen pijn te doen. Maar als ik merk dat het voor donkere mensen niet leuk is, zou ik ermee stoppen. Zij moeten zich ook vrij voelen.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Moet je racisme aanpakken?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's