Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘De Bijbelvertellingen vind ik gouden momenten’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘De Bijbelvertellingen vind ik gouden momenten’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jan Westeneng (34)

Wie ben je?

Jan Westeneng. Ik werk als leerkracht van groep 8, intern begeleider (ib’er) en vertrouwenspersoon op de Rehobothschool in Kootwijkerbroek.

Hoe ziet een schoolweek er bij jou uit?

Ik heb op maandag, dinsdag en woensdag groep 8. Op donderdag en vrijdag werk ik als ib’er.

Met welke woorden zou je jezelf omschrijven?

Dat heb ik aan collega’s gevraagd en zij noemen: betrokken, positief en optimistisch. Ik ben ook een doorzetter. Ik probeer dingen niet als een probleem, maar als een uitdaging te zien. Vaak heb je het als ib’er over “zorg”, maar ik wil ook echt naar de mooie dingen kijken.

Kom je uit een onderwijsfamilie?

Nee, ik kom uit een makelaarsfamilie. Ik was de eerste die een andere kant op ging. Ik heb dus geen voorbeelden in mijn familie, maar ik heb wel goede herinneringen aan mijn basisschooltijd. Wat doorslaggevend is geweest, weet ik niet. Ik wilde altijd al meester worden. Mijn familie kijkt er positief naar. Het gaat niet alleen over huizen, maar ook over kinderen.

Welk vak vind je als meester het leukst om te geven?

De Bijbelvertellingen vind ik gouden momenten. Die stilte, die rust, hoe kinderen zitten te luisteren. Pas kwam er een oud-leerling langs om een praatje te maken. Hij keek naar het bord en zei: ‘Weet u wat ik nu echt mis? De Bijbelvertelling.’

Verder spreekt de diversiteit van de vakken mij aan. Misschien is dat een van de redenen dat ik niet naar het voortgezet onderwijs ga. Ik ben ook echt van de relatie. In het voortgezet onderwijs heb je de leerlingen een uurtje, hier heb je ze de hele dag. Ze vertrouwen je veel toe.

Je bent vertrouwenspersoon, wat houdt dit in?

Samen met een vrouwelijke collega ben ik vertrouwenspersoon voor de kinderen. Aan het begin van het jaar vertellen we in de groepen 3 tot en met 8 wat een vertrouwenspersoon is en hoe en wanneer je ernaartoe gaat. Bij de kleuters doen de leerkrachten dit met behulp van een prentenboek. Deze functie vraagt niet de meeste tijd. Ik hoop dat dit positief is. Is er een casus, dan ben ik er wel gelijk druk mee.

Wat vind je nog belangrijk om te zeggen?

Voor de gein zei ik pas tegen een collega: ‘Al die protesten in het onderwijs, het liefst zou ik dan in de pen klimmen.’ Vergeet niet hoe prachtig dit werk is. Daarmee zeg ik niet dat het elke dag makkelijk is, maar ik vind het jammer dat het onderwijs zo negatief in het nieuws komt.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan mijn dorpsgenoot Jelle van Beek, teamleider en leerkracht op de Ds. J. Fraanjeschool, locatie De Burcht in Barneveld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘De Bijbelvertellingen vind ik gouden momenten’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's