(SCHOOL)LEIDERSCHAP IN CRISISTIJD
Goed schoolleiderschap is in ideale tijden al een vereiste, in crisistijd niet minder. Bij aanhoudende onzekerheid en onder hoge tijdsdruk moeten we opschalen, bijschakelen en improviseren. Dat verdiept zich en zal nog veel blijven vergen. Omgaan met verschillen tussen (veerkracht bij) teamleden, waarvan we tegelijk inzet en waarde verwachten, lijkt tegenstrijdig. Hoe doe je dat als schoolleider?
Anton de Jong van Driestar onderwijsadvies wijst erop dat protocollen alleen te weinig soelaas bieden. Volgens hem gaat het in tijden van improvisatie, nieuwe werkwijzen en zoeken naar kaders om communiceren en nog eens communiceren. Omdat er niet één verhaal is, maar er veel geluiden tegelijkertijd zijn.
Vertrouwen is hier van het grootste belang, aldus de Jong. ‘Daarbij kan een leider soms alleen bij zichzelf te rade gaan. Daarom is een moreel kompas nodig: op welke waarden en principes vaar je? In zijn boekje ® zijn als leider legt Hartger Wassink uit dat vertrouwen een kenmerk is van gezag en dat wantrouwen rust op macht. Gezag bouw je op door persoonlijke keuzes te koppelen aan dieper gelegen waarden, zoals rechtvaardigheid.’
Heb je behoefte aan een sparringpartner rondom jouw waarden in het leidinggeven? Driestar onderwijsadvies gaat dat gesprek graag met je aan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's