Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doelen behaald, maar ruimte voor verbetering

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Doelen behaald, maar ruimte voor verbetering

LEZERSONDERZOEK GEEFT REDACTIE INZICHT IN WAARDERING VAN DRS MAGAZINE

8 minuten leestijd

Levendig staat me nog voor de geest hoe ik me voelde als ik mijn rapport liet zien aan mijn oma’s. Trots, maar ook een tikje gespannen: zouden ze het ook goed vinden? Datzelfde gevoel bekruipt me momenteel opnieuw. Want nu wil ik graag aan u ons rapport tonen.

Voor de zomervakantie heeft Flector onderzoek gedaan onder DRS-lezers. Bestuur en redactie wilden weten wie onze lezers zijn en wat u van ons blad vindt. En of wij onze doelen halen: vakblad zijn voor het reformatorisch onderwijs, met een herkenbare, christelijke identiteit. Wat kwam daar zoal uit?

Welke onderwerpen spreken u het meest aan?

Ontwikkelingen in het onderwijs, onderwijskundige onderwerpen en praktijkvoorbeelden.

Meest aansprekende rubrieken?

Thema-artikelen (68,6%), Losband (47,3%), Actueel (46,1%), Het gesprek (37,9%).

Over welke onderwerpen wilt u meer lezen?

31,4% mist niets; anderen noemden: christelijk onderwijs – verbinding van geloof en praktijk, kleuteronderwijs, leidinggeven, digitalisering/ICT en niet-reformatorisch onderwijs.

Welke rubrieken mist u in het magazine?

65,7% mist niets; anderen noemden: het voortgezet onderwijs in de praktijk, vakinhoudelijke rubriek(en), rubrieken over mbo en hbo, wetenschappelijke artikelen, praktische artikelen (voor morgen in de klas …).

Andere weetjes

81,1% leest elke nieuwe uitgave.

87,6% vindt de foto’s en illustraties in het magazine precies goed.

Bijna de helft (49,7%) is tevreden met de huidige abonnementsprijs, voor de meeste anderen is die niet van toepassing.

Zo’n ¾ vindt het fijn dat DRS 10 keer per jaar verschijnt; van 23,6% mag het magazine iets minder vaak verschijnen.

73,4% ontvangt het magazine het liefst thuis.

Bijna 90% geeft voorkeur aan een papieren blad; 7,7% heeft liever een digitale editie.

Met dit rapport kunnen we u gerust onder ogen komen, toch? Van mijn oma’s kreeg ik er vroeger geld voor. Dat vragen we u niet. Wel: wees onze ambassadeurs. Bent u tevreden? Zeg het anderen. Heeft u klachten? Zeg het ons.


Rapport

Gemiddeld cijfer: 7,8

DRS Magazine… Gemiddelde score (schaal 1 – 5)

…heeft een duidelijke link met het chr.-ref. onderwijs 4,4 …heeft een duidelijk herkenbare, chr.-ref. identiteit 4,2 …is goed leesbaar 4,2 …heeft een duidelijk taalgebruik 4,1 …is informatief 4,0 …is boeiend en aantrekkelijk om te lezen 3,8 …maakt mij enthousiast over het onderwijs 3,7 …is opiniërend 3,7 …heeft een helder, eigen karakter 3,6 De artikelen in dit magazine spreken mij aan 3,6

Conclusie: de meeste doelstellingen worden grotendeels behaald. Vooral de christelijke-reformatorische identiteit en de link met het onderwijs is overduidelijk.


Opmerkingen

Velen lichtten hun antwoorden toe. De meesten zijn (zeer) positief, een enkeling kritisch. Een greep uit de reacties:

‘Mijn favoriete tijdschrift.’

‘Iedereen die in het reformatorisch onderwijs werkt, moet DRS lezen. Het vertolkt de identiteit van de scholen waarop je werkt.’

‘Meerwaarde van DRS: bezinning vanuit de Bijbel op verschillende aspecten van het onderwijs.’

‘Straalt bevlogenheid uit.’

‘Ziet er professioneel uit. Goede vormgeving. Leuke artikelen.’

‘Het zijn vaak goed uitgewerkte actuele onderwerpen die centraal staan.’

‘Meer dynamiek, nu te braaf. Neem wat meer stelling.’

‘Is niet super inspirerend.’

‘Ik mis soms diepgang of vakinhoudelijke achtergrondinformatie.’

‘Ik mis de breedte van het christelijk onderwijs.’

‘Het gaat bijna alleen over basisonderwijs, veel te weinig over voortgezet onderwijs.’


Wie deden er mee aan het onderzoek?

169 respondenten, waarvan iets meer mannen dan vrouwen.

De meesten zijn tussen de 30 en 50 jaar.

Twee derde heeft hbo afgerond.

80% werkt in het onderwijs.

45,8% woont in Zuid-Holland, 19,6% in Gelderland, 11,9% in Utrecht, 8,9% in Zeeland en 6,5 % in Overijssel.

50% is aangesloten bij de Ger. Gem.; daarna volgen PKN (17,9%), Ger. Gem. in Ned. en de HHK (beide 11,9%).

Wat gaan we ermee doen?

De enquête is niet representatief: daarvoor is het aantal respondenten te laag. Toch vinden we de uitkomsten wél relevant. Flector heeft ons een reeks aanbevelingen meegegeven, gebaseerd op het onderzoek. Bijvoorbeeld dat we beter ons best moeten doen om jongeren te bedienen. Dat we meer aandacht kunnen geven aan het voortgezet onderwijs. En dat we vaker buiten onze eigen kring mogen kijken. Ook is er belangstelling voor een digitale nieuwsbrief. Die suggesties nemen we ter harte. Samen met het bestuur bezint de redactie zich op verbeteringen. Die hopen we volgend jaar geleidelijk aan in te voeren. Zo blijven we werken aan een principieel, professioneel en praktisch onderwijsvakblad met een adequate website en passende presentie op sociale media. Laat ons alstublieft af en toe horen wat u ervan vindt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Doelen behaald, maar ruimte voor verbetering

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken