Van de 1-oktobertelling hangt veel af
Voor het primair onderwijs is 1 oktober een belangrijke dag. Vaak wordt dat moment aangeduid als de teldatum. Elke school telt dan zijn leerlingen. Wat hangt er allemaal van deze telling af?
Op basis van de telgegegevens stelt het ministerie van Onderwijs de hoogte van de bekostiging vast voor het volgende schooljaar. Het leerlingenaantal van uw school op 1 oktober 2020 bepaalt dus voor een groot gedeelte hoeveel geld de school in het cursusjaar 2021-2022 ontvangt. Op basis daarvan kunnen de begrotingen voor het volgende jaar worden gemaakt en kan de gewenste formatieomvang worden bepaald.
Afwijkingen
Voor het schoolbestuur – maar ook voor de medezeggenschapsraad – is het van belang te weten of het leerlingenaantal zich ontwikkelt in lijn met de leerlingenprognose. Zijn er forse afwijkingen? Dan moet u de leerlingenprognose wellicht bijstellen.
En over welke prognose hebben we het eigenlijk? Veel scholen beschikken over een kortetermijnprognose van vier jaar. Van belang is om ook een indicatie te hebben hoe het leerlingenaantal zich de komende vijftien tot twintig jaar ontwikkelt. Veel gemeenten beschikken over een dergelijke meerjarenprognose. Neem daar kennis van en ga na of deze gemeentelijke prognose in lijn ligt met uw eigen verwachtingen.
Uitzonderingsbepaling
Als het leerlingenaantal van de school daalt, kijk dan welke instandhoudingsnorm er in uw gemeente geldt. Als het leerlingenaantal onder deze norm komt, betekent dit in principe dat de overheid na een periode van drie jaar de bekostiging van de school stopzet.
Wellicht kunt u dan nog wel een beroep doen op een uitzonderingsbepaling. In de wet zijn twee uitzonderingsbepalingen opgenomen. Wanneer er in de omgeving (binnen een straal van vijf kilometer) geen andere reformatorische basisschool is, kan de school toch voortbestaan. Het leerlingenaantal mag dan dalen tot de absolute ondergrens van vijftig.
De andere optie is om na te gaan of er in de omgeving een schoolbestuur is dat een grote school bestuurt. Dan is er soms de mogelijkheid dat de school op basis van een samenwerkingsovereenkomst toch open kan blijven. Binnen het reformatorisch onderwijs zijn er ongeveer vijftien scholen die op basis van zo’n uitzondering toch bestaansrecht hebben.
Vergaande consequenties
Hierboven is op hoofdlijnen geschetst wat de mogelijkheden zijn voor het in stand houden van een school wanneer het leerlingenaantal daalt. Een terugloop van leerlingen heeft echter ook vergaande consequenties op andere terreinen, zoals bijvoorbeeld leegstand binnen de school. Gelet op het bovenstaande is een actuele leerlingenprognose erg belangrijk. Uiteraard kunt u altijd de VGS benaderen wanneer u vragen hebt over de gevolgen van een terugloop van het leerlingenaantal.
Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl
WIM VOORWINDEN Beleidsadviseur en jurist bij de VGS
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 2020
De Reformatorische School | 48 Pagina's