Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Neutraal burgerschap is onmogelijk!

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Neutraal burgerschap is onmogelijk!

5 minuten leestijd

De overheid hamert op burgerschapsonderwijs als een soort neutrale wetenschap, vrij van ideologische of met name religieuze vooronderstellingen. Sterker nog: het lijkt wel of burgerschapsonderwijs een tegenkracht moet vormen tegen geloof en levensbeschouwing. Ik vind dit niet alleen fout, maar ook heel erg gevaarlijk. Burgerschapsvorming is de vorming van een maatschappelijke moraal, die niet alleen oog heeft voor recht en gerechtigheid (inderdaad, onze democratische rechtstaat!), maar ook voor onderlinge verschillen en vrijheden.

In de huidige discussie is absoluut sprake van een blinde vlek. Er wordt steeds maar in Den Haag om het hardst geroepen dat we uit moeten gaan van de grondwet en de democratische rechtstaat, terwijl bijna niemand het meer heeft over de verschillende vrijheden en (levens)beschouwingen die zich juist veilig weten op basis van diezelfde grondwet.

Daarbij komt dat het gewoonweg onmogelijk is om waardenvrij en strikt neutraal burgerschapsonderwijs te geven. Net zoals diversiteit in de samenleving een hard gegeven is, geldt dat ook voor de individuele docent. Hij of zij heeft zijn waarden, normen, levensbeschouwing en zienswijze. Hij of zij neemt deze waarden mee in de dialoog met de leerlingen. En hij of zij is daarin loyaal aan de levensbeschouwing en de grondslag van de school, die net zo min als het individu waardenvrij is. Dit geldt voor het openbaar onderwijs, maar zeker ook voor het burgerschapsonderwijs op bijzondere scholen; scholen waarvan de grondslag en levensbeschouwing leidend zijn voor hun onderwijskundig en pedagogisch handelen.

Vanuit dit vertrekpunt wordt op bijzondere scholen burgerschap gegeven: leerlingen toerusten om hun plaats in te nemen in de maatschappij, in lijn met de waarden en normen van hun opvoeding thuis. Een opvoeding die, gelet op de keuze van de ouders voor de betreffende school, in lijn ligt met de identiteit van deze school. En met name op christelijk-reformatorische scholen betekent het dat burgerschapsonderwijs niet alleen betrekking heeft op de formele aspecten van rechtstaat en grondwet, maar ook duidelijk een zingevend perspectief wil bieden: de christelijke levensovertuiging. Een overtuiging die als basis heeft: God liefhebben boven alles, en onze naasten als onszelf. Dit vormt de basis van christelijk burgerschap, waarin oog is voor diversiteit en pluriformiteit, maar ook voor liefde en respect voor elkaar, zonder de eigen basis en overtuiging op te geven. De RMU en de VGS vragen uitdrukkelijk om de docenten ruimte te geven om zo burgerschap te geven. Respect voor de grondwet is immers ook respect voor de vrijheid van godsdienst, van meningsuiting, van geweten, van onderwijs en, ja, ook respect voor de gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht hun achtergrond of levensbeschouwing.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar tslagboom@kliksafe.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Neutraal burgerschap is onmogelijk!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken