Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘MIJN VROUW DOET HET MEESTE’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘MIJN VROUW DOET HET MEESTE’

OVER HET GEVEN VAN THUISONDERWIJS

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo’n duizend kinderen in Nederland krijgen thuisonderwijs. Bij politici, onderwijsinspectie en de gewone burger is daar weinig sympathie voor te vinden. ‘Veel mensen zien ons toch wel als eigenzinnig of alternatief’, aldus Johan Verduijn, bestuursvoorzitter van de vereniging ThuisOnderwijsVerbond. ‘Onze keuze heeft vooral te maken met het geloofsonderwijs, omdat wij geen school in de buurt konden vinden die past bij onze levensovertuiging.’

De laatste jaren is thuisonderwijs bezig met een opmars in Nederland. Het krijgt steeds meer bekendheid en enthousiasme. Ouders brengen die weer over op andere ouders. Langzaam wordt de groep groter en nu zijn er zo’n duizend kinderen die thuisonderwijs krijgen. ‘Wat betreft het basisonderwijs weten we nu wel wat relevant is voor onze kinderen’, zegt Verduijn, ‘maar er zijn nog niet zoveel ouders binnen onze vereniging met kinderen in de leeftijd van het voortgezet onderwijs. Dat is dus nog een beetje onontgonnen terrein.’

Amerikaanse invloeden

Hoewel hun eigen basisschooltijd erg goed was, koos het echtpaar er niet voor hun kinderen naar een reguliere school te sturen.’ Verduijn is even stil. ‘Onze keuze heeft vooral te maken met geloofsonderwijs en het niet kunnen vinden van aansluiting bij een basisschool in de buurt. Toen ik tot geloof kwam, stelde ik mezelf de vraag: hoe wil ik mijzelf opstellen als christen naar de samenleving? Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen dat ook leren en daarin mag ik hen voorgaan en begeleiden.’

Het thuisonderwijs liet de jonge ouders niet los en ze verdiepten zich er meer en meer in, vooral met lezingen uit Amerika waar thuisonderwijs meer gemeengoed is. Ze lazen Amerikaanse boeken over het huwelijk, geloof en onderwijs, en langzaam kwam de durf om ook thuisonderwijs te gaan geven aan hun eigen kinderen.

Karaktervorming

Verduijn en zijn vrouw voelen zich nauw verwant met de protestants-christelijke en reformatorische scholen. Toch zorgde het onderwezen Godsbeeld ervoor dat zij hun kinderen niet met een vrij geweten daarnaartoe konden sturen. ‘Ook vind ik dat elke leerkracht een kind van God zou moeten zijn. Leerkrachten hebben zo’n belangrijke taak’, aldus Verduijn. Overigens wil hij de waarde van een basisschool ook niet overschatten. ‘Het gezin is écht het belangrijkste en dat zien wij goed terug nu wij thuisonderwijs geven. Wij kunnen onze kinderen nu zelf vormen aan de hand van de Bijbel. Mijn vrouw kent de kinderen echt veel beter dan een leerkracht met een klas van 25 kinderen.’ Verduijn gaat er even goed voor zitten. ‘Ik durf te stellen dat thuisonderwijs veel beter is voor de karaktervorming van de kinderen. In de maatschappij gaat het om groepsgedrag. Daar bereiden we hen ook op voor, maar wel met hun eigenheid en in het tempo dat past bij kinderen, in plaats van ze maar voor de leeuwen te gooien.’

Inmiddels geven ze zo’n zes jaar thuisonderwijs. ‘Ik moet wel eerlijk zijn’, lacht Verduijn, ‘mijn vrouw doet het meeste. Zij geeft de kinderen daadwerkelijk les en ik zorg voor het inkomen.’ Volgens de bestuursvoorzitter zijn er zeker nadelen aan thuisonderwijs. Sommige eenverdieners hebben het moeilijk, omdat er altijd iemand thuis moet zijn om onderwijs te geven. Ouders moeten vaak alles zelf uitzoeken, zoals hoe ze lesgeven of welke methodes ze gebruiken.

Een ander nadeel zijn de beperkte sociale contacten. ‘Onze oudste zoon speelt nu met veel kinderen uit de buurt waar weinig christenen wonen. Maar hoe gaat dat als hij straks puber is? Welke vrienden krijgt hij dan? Je wilt toch dat je kinderen in hun pubertijd fijne vrienden krijgen met wie ze hun verdere leven kunnen optrekken.’

Beproeving

Hoewel het voor ouders die thuisonderwijs geven vaak pionieren is, staan ze er niet alleen voor. Er zijn diverse organisaties die de ouders steunen, zoals de vereniging ThuisOnderwijs- Verbond, Stichting Keurmerk Thuisonderwijs en de Nederlandse vereniging voor thuisonderwijs. Het hangt van de motivatie af bij welke vereniging ouders zich kunnen aansluiten. Familie Verduijn koos voor de vereniging ThuisOnderwijs- Verbond. Volgens de website ‘een christelijke thuisonderwijs vereniging voor ouders die vanwege richtingsbezwaren hun kind niet op een school kunnen plaatsen.’ Verduijn: ‘De 66 boeken van de Bijbel vormen onze grondslag. Daarin staat wie we zijn en hoe we moeten leven. Daarmee zijn we er voor de volle breedte van de protestants-christelijke ouders in heel Nederland.’

De belangrijkste doelen van de vereniging zijn de juridische begeleiding van ouders en de politieke vertegenwoordiging, de ontmoeting met elkaar en de kwaliteit van het onderwijs. ‘We vormen niet zomaar een theekransje, maar we gaan er echt voor om goed onderwijs te geven’, aldus Verduijn. Dat is niet altijd makkelijk. ‘Kiezen ouders voor thuisonderwijs, dan wacht hen een beproeving. Talloze rechtszaken en onbegrip van familie en vrienden. We proberen om deze ouders heen te staan en hen te begeleiden.’

Verduijn is regelmatig in politiek Den Haag te vinden om daar voor het thuisonderwijs, wat zij zien als het sluitstuk van onderwijs, godsdienst en gewetensvrijheid, te strijden. ‘We zijn een groeiende groep en je kunt ons niet meer wegdenken, maar je kunt ons ook niet zomaar in een hoekje drukken. Eerlijk is eerlijk: sommige thuisonderwijsgezinnen, gelukkig niet binnen onze vereniging, zijn ook negatief in het nieuws gekomen. Daar hebben wij onze zorgen over. Maar het overgrote deel wil echt goed onderwijs geven.’

Heiligmaking

Helaas gaat het ook weleens verkeerd. Juist de politiek en de inspectie leggen daar de zere vinger bij. Het kán grondig misgaan en waar is dan de sociale controle? ‘Helaas kunnen we niet alles voorkomen, maar we proberen zo betrokken mogelijk op elkaar te zijn. Binnen onze vereniging hebben we allemaal kleine groepen. Deze bestaan uit vijf tot tien gezinnen die samen op een professionele manier aan intervisie doen. Daar zijn we ook voor geschoold en voor deze groep sta ik in’, benadrukt Verduijn.

Als afsluiting wil Verduijn nog iets kwijt. ‘Onze maatschappij is cognitief gericht en onze identiteit wordt afgemeten aan prestaties. Presteren mag en je leven lang leren is een mooi doel. Maar we moeten niet vergeten dat we tot eer van God zijn geschapen en dat de heiligmaking ook een grote leerschool is.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘MIJN VROUW DOET HET MEESTE’

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's