De les van een afbeelding in een woordeloos boek
Onze tijd en cultuur lijden aan religieuze laaggeletterdheid. Dat zorgt voor godsdienstig analfabetisme omdat de waarde van geloven niet meer gekend wordt. Het gevolg is dat alle godsdienstige overtuigingen op één hoop worden gegooid of als onwenselijk en schadelijk uit het publieke domein worden geweerd. Boeiende en indringende vraag is hoe we in die context burgerschapsonderwijs vorm en inhoud geven.
Een analfabeet is geholpen met afbeeldingen en een toelichting. Een woordeloos boek is het enige boek dat dan begrepen wordt. De handel en wandel van een christen is zo’n woordeloos boek. Ze spreken voor zich. Het is belangrijk dat onze leerlingen leren om een woordeloos boek te zijn. Dat betekent voor onze toerusting en vorming geen defensieve insteek, maar een creatieve en besliste houding om beelddrager te zijn. Burgerschap kan hier niet zonder.
Welk “taalonderwijs” geven wij onze leerlingen? Ik denk dat er in onze scholen meer tijd en ruimte moet komen voor “beeldende vorming”. Anders gezegd: kijk- en luisterles in vreemdelingschap, leesles zonder woorden. De grensspanning van het christen-zijn raakt de randen van ons eigen willen en kunnen, maar ook het omgaan met medeburgers die geen christen zijn. Zonder die spanning is vreemdelingschap niet te leren. Dan cultiveren we in ons onderwijs vreemd doen in plaats van vreemdelingschap.
Het burgerschapsonderwijs in onze scholen zou experts in het omgaan met verschillen moeten opleveren. Juist vanuit de samenvatting van de tien leefregels; respectvol en Bijbels belijnd. Daarmee hebben we onze samenleving veel te bieden. Christenen moeten leren verstaanbaar te spreken, zodat er geen barrière is door onbegrijpelijke (beeld) taal. Daarnaast gaat het om bewogenheid. Met aandacht betrokken zijn op de ander, omdat we niet vanuit het oordeel leven, maar de ander zien staan. Ongeacht hoe hij of zij leeft.
Hoe leren wij onze leerlingen afbeeldingen te zijn in dat woordeloze boek van christenen in ons land? We hebben beelddragers nodig. Beelddragers voor de klas die leven van genade en beeldhouwers zijn om jonge mensen te vormen naar de leefregels van Gods openbaring. Dat kan omdat we niet ongeletterd zijn. Omdat we als docenten en leerkrachten leven vanuit het Boek vol woorden van God. Omdat we het zelf moeten hebben van Hem over Wie gezegd is: ‘In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.’ Vreemdelingschap als onderdeel van burgerschap kan als onze wandel (burgerschap!) in de hemelen is (Fil. 3).
JAN KLOOSTERMAN
Raad van bestuur RMU
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2021
De Reformatorische School | 48 Pagina's