Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘HET KIND GAAT NIET NAAR DE VOOR- ZIENINGEN, MAAR DE VOORZIENINGEN KOMEN NAAR HET KIND’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘HET KIND GAAT NIET NAAR DE VOOR- ZIENINGEN, MAAR DE VOORZIENINGEN KOMEN NAAR HET KIND’

AMBULANTE BEGELEIDING OP SCHOOL

10 minuten leestijd

‘Wat moeten we toch met Tycho?’ verzucht de juf. ‘Hij zit meer onder dan op zijn stoel. Bij zelfstandig werken doet hij niets. Ik heb al van alles geprobeerd, maar niks werkt.’ ‘Zullen we ambulante begeleiding aanvragen?’ stelt de intern begeleider voor. Ambulante begeleiding: regelmatig valt deze term op de basisschool. Wat is het en waarvoor zetten we het in? Acht vragen over ambulante begeleiding.

Wat is ambulante begeleiding?

Letterlijk betekent het: alle hulpverlening die plaatsvindt buiten de muren van een instelling. In het onderwijs zijn ambulant begeleiders (AB’ers) in dienst van het speciaal (basis) onderwijs. Zij zetten hun expertise in om leerkrachten in het reguliere basisonderwijs te ondersteunen. Op deze manier kunnen zij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften de gewenste begeleiding geven.

Geef eens een voorbeeld?

Ambulant begeleider Leendert de Bruijn kan veel voorbeelden geven. Hij vertelt: ‘In de aanvraag staat dat het om een leerling uit groep 4 gaat bij wie veel speelt. Hij heeft dyslexie, kenmerken van autisme en is waarschijnlijk hoogbegaafd. Ik kom in de klas en zie een vrij grote jongen, die heel timide is, snel in paniek raakt en huilt. Kortom, een leerling waarvan ik denk: oei, dat ziet er niet fijn uit. Ik ga in gesprek met de jongen. Hij heeft veel ruimte voor zichzelf nodig, vindt het fijn om alleen te zijn en de tijd te krijgen. Na het kindgesprek spreek ik de juf en ouders. De juf kijkt veel bij de leerling en probeert hem zo aan te sturen. Ik adviseer om dit juist niet te doen. Geef hem een korte, duidelijke opdracht en daarna eigen tijd en ruimte, met niet te veel kinderen om hem heen. De juf volgt dit advies op en sindsdien is deze jongen heel anders. Daar zit de crux: de leerkracht in beweging krijgen, want ik kan als AB’er uiteindelijk niets doen.’

Wanneer is AB ontstaan?

Deze vorm van dienstverlening vanuit het speciaal (basis) onderwijs is ontstaan in 1991, in de tijd van Weer Samen Naar School. In 2014 is dit vervangen door Passend Onderwijs. Eerst bracht je het kind naar de voorzieningen, nu draait men dat om: de voorzieningen komen naar het kind toe. AB heeft als doel om leerkrachten te coachen in het bieden van passende ondersteuning voor leerlingen met meer dan gemiddelde ondersteuningsvragen bij leren en gedrag. De inzet van AB is gericht op zoveel mogelijk passend onderwijs op de basisschool waarop de leerling zit.

Wat is de kracht van AB?

Vooral de blik die van buitenaf komt. Als je midden in een situatie zit, kun je niet meer objectief kijken en verzand je soms in wat niet werkt.

Wat heeft samenwerkingsverband Berséba hiermee te maken?

Berséba is het landelijke samenwerkingsverband voor reformatorische basisscholen. Ze is verdeeld in vier regio’s.

Elke regio bestaat uit reguliere basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs. Per regio is er, vanuit de speciale scholen, een ambulante dienst.

Waarvoor kun je als basisschool AB aanvragen?

Er is reguliere begeleiding, gericht op een individueel kind. Dat is heel breed: vragen over leren of gedrag, hoogbegaafdheid, begeleiding van leerlingen met een medische zorgvraag. Op het gebied van gedrag kan ook jeugdhulp vanuit de gemeente worden ingezet. Voor blinde of slechtziende kinderen kan Bartimeüs ondersteuning geven, voor dove of slechthorende kinderen is dat Auris of Kentalis. De ambulante dienst in regio Randstad biedt ook AB Plus, bijvoorbeeld gericht op coaching voor een leerkracht of een groep.

Hoe vraagt een basisschool AB aan?

Een school doet deze aanvraag in Kindkans, een digitaal hulpmiddel voor gegevensoverdracht tussen de basisschool en het samenwerkingsverband. De ambulante dienst koppelt de aanvraag aan een AB’er. Vervolgens zoekt de AB’er contact met de intern begeleider van de betreffende school en plant een bezoek in.

Wat is de rol van de orthopedagoog?

Driestar Onderwijsadvies heeft orthopedagogen in dienst. De meeste reformatorische scholen hebben een vaste orthopedagoog bij wie zij met vragen over de leerlingenzorg terecht kunnen. De rol van de orthopedagoog is sinds Passend Onderwijs verschoven (zie kadertje wie voor welke taak is). Zeker met zorg vanuit de gemeente krijgt een school te maken met grote overleggen, waarbij de orthopedagoog vaak gevraagd wordt om die te stroomlijnen. Voorheen deed een orthopedagoog ook regelmatig kindgesprekken of groepscoaching, maar dat gebeurt nu vaker door een AB’er. Afhankelijk van de wens van de school of de casus kan de orthopedagoog nog wel hiervoor ingezet worden.


#1 Op veel scholen wordt ambulante begeleiding regelmatig ingezet. Een drieluik.

Ambulante begeleiding op school Ambulante begeleiding en kindgesprekken Meekijken met een ambulant begeleider


Dit artikel is tot stand gekomen met dank aan:

Jan de Waard, regiomanager Randstad bij samenwerkingsverband Berséba

Leendert de Bruijn, teamleider AB-Randstad

Anneke Struijk, orthopedagoog-generalist bij Driestar Onderwijsadvies

Jolanda Spek-Dubbeldam, orthopedagoog-generalist bij Driestar Onderwijsadvies


Tijdens overleggen op school is regelmatig een orthopedagoog van Driestar Onderwijsadvies aanwezig. Wanneer schakel je als school de orthopedagoog in en wanneer een ambulant begeleider? Een overzicht.

Orthopedagoog

Komt voor consultaties op school en volgt zo het kind

Doet psychologische onderzoeken

Kijkt meerdimensionaal naar een casus: er kunnen meerdere oorzaken zijn van bepaalde problematiek

Wordt ingezet bij complexe situaties, laat dan ieders stem horen

Volgt de grote lijn van het AB-traject

Kan basis-ggz bieden, waarin kind, ouders en leerkracht betrokken worden

Ambulant begeleider

Denkt mee op praktisch gebied, bijvoorbeeld welke methodes en welk materiaal je inzet voor de betreffende leerling

Denkt mee in het toepassen van de adviezen die bij een psychologisch onderzoek (door de orthopedagoog) zijn gegeven

Komt frequenter

Staat (over het algemeen) dichter bij de werkvloer

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘HET KIND GAAT NIET NAAR DE VOOR- ZIENINGEN, MAAR DE VOORZIENINGEN KOMEN NAAR HET KIND’

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken