Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Godsdienstonderwijs is niet meer wat het was

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godsdienstonderwijs is niet meer wat het was

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze rubriek vertellen vakdocenten uit het vo, mbo en hbo hoe zij de christelijke identiteit van hun school verbinden aan de inhoud van hun les. Dit keer deel II: Johan Schouls, godsdienstdocent op de Pieter Zandt scholengemeenschap te Kampen.

odsdienst

Een baptist in de klas vindt dhr. Johan Schouls ‘een buitenkansje’. Graag geeft hij deze leerling het woord. Het gesprek met christenen van buiten de reformatorische gezindte vindt hij verrijkend voor leerlingen. Dat stimuleert reflectie.

Het godsdienstonderwijs heeft, in de 36 jaar dat Schouls doceert, een verschuiving ondergaan. Tot pakweg 2000 ligt tijdens de godsdienstles de nadruk op de eigen overtuiging. De docent onderwijst de leerlingen wat waar en niet waar is, goed of kwaad. Andere overtuigingen komen aan bod vanuit een wij/zij-tegenstelling.

Door de toenemende ontzuiling en de komst van internet ontstaat er behoefte aan een andere benadering. Nu is er meer aandacht voor persoonsvorming en reflectie. Door vragen te stellen, bronnen aan te boren, leerlingen kennis te laten nemen van verschillende visies, daagt Schouls hen uit antwoord te vinden op de vraag wie ze zelf zijn en waar ze voor staan. In de klas is er zodoende een meer open houding gekomen naar andere overtuigingen. Is dat eng? ‘Nee, helemaal niet. Ik vind het belangrijk dat leerlingen zonder vooroordeel mensen of richtingen benaderen. Dat ze leren goed naar elkaar te luisteren.’

De kerkelijke bandbreedte binnen het reformatorisch onderwijs vraagt om bescheidenheid. ‘Kerkverbanden zijn maar kleine schakeltjes in het Koninkrijk van God.’ De docent leert zijn leerlingen nadenken over de vraag: wat betekent mijn houding in mijn kerk en omgeving met het oog op het Koninkrijk van God? ‘Het kan zijn dat er correctie nodig is. Bepaalde elementen kunnen onderbelicht zijn geraakt. Zelfverloochening in de omgang met anderen bijvoorbeeld, of praktisch dienstbetoon. Daarop mag je elkaar aanspreken. Altijd vanuit het Woord van God, in een goede verstandhouding.’

Schouls probeert de lesstof concreet toe te passen in het leven van de jongeren. Het klimaat in de klas bepaalt hoever je kunt gaan. ‘Steeds heb je wijsheid nodig hoe je het Woord kunt laten landen in de levens van de jongeren.

De lesstof vormt daarbij de natuurlijke aanleiding. Als het over de Dordtse Leerregels gaat, ontstaan er gesprekken over verkiezing of toe-eigening van het heil.’ De leraar godsdienst wil niet forceren, maar werkt aan een open klimaat, waarin ruimte is voor vragen, luisteren naar elkaar en gesprek rondom een open Bijbel.

Door zijn lessen hoopt Schouls jongeren toe te rusten om hun plek als christen in de maatschappij in te nemen. Het liefst ziet hij ze terecht komen buiten de eigen kring. Om daar zoutend zout te zijn en licht te verspreiden.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Godsdienstonderwijs is niet meer wat het was

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's