Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is waarheid?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat is waarheid?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zoeken een weg uit de crisis. Het is een grillig en slingerend pad. Soms doemt er een vergezicht op omdat scholen open mogen en blijkt de gewenste onderwijspraktijk een fata morgana te zijn. Wanneer kunnen we de maatregelen achter ons laten? Welke informatie is betrouwbaar? Misschien is dát wel de meest fundamentele vraag in deze crisis: wat is waarheid?

Die vraag is al vaker gesteld. We vinden deze vraag ook in de Bijbel. ‘Wat is waarheid?’ Pilatus vroeg het rond de veroordeling van Jezus (Johannes 18). Een oude vraag die gesteld wordt in 2021. Een vraag die misschien wel actueler is dan ooit. Het is de vraag naar vastheid en duidelijkheid.

Die vraag raakt het schoolwerk van elke dag. Wat concreter: Welke didactische waarheid erken jij terwijl je jouw leerlingen via het scherm en op afstand lesstof uitlegt? Doe je hetzelfde “kunstje”, maar dan voor een webcam of camera? Of is er in jouw aanpak echt iets veranderd? Weet je hoe het bij jouw leerlingen werkt nu ze thuis en op afstand (een deel van) het onderwijs volgen?

Net als ik zoek je wellicht ook naar zekerheid. Dat gaat ook over het leven buiten de school. Het leven waar jij en je leerlingen dagelijks onderdeel van uitmaken. Fake news overspoelt ons elke dag. Steeds geraffineerder en minder herkenbaar. Of het nu is om verkiezingen te beïnvloeden of om jou tot een aankoop te verleiden. En in die wereld werd de president van de Verenigde Staten van sociale media geweerd. Twitter en Facebook bepalen dus wat waar is. Ook voor jouw leerlingen. Begrijpelijk, toch? Of vind je het, net als ik, verwarrend?

Wie kun je dan eigenlijk nog vertrouwen? Complottheorieën bieden een veelal overzichtelijk en gesloten beeld van "hoe het zit". Regelmatig gestoeld op wantrouwen naar pers en overheid. Leerlingen nemen deze vragen en theorieën mee de school in. Is daar aandacht en ruimte voor? Of weten we zelf te goed hoe het zit?

Laten we onze leerlingen soms ook voorgaan in het niet weten. Om bescheiden en klein te zijn en te blijven. Om afhankelijk te zijn. Dat is voor mij een belangrijke les in deze crisis. In onze lessen hebben we juist in deze crisis vraag- en luisterruimte nodig. Voor onze leerlingen en ook voor onszelf.

Voor de rechterstoel van Pilatus getuigde Christus dat Hij gekomen is om van de Waarheid te getuigen. Inderdaad, er is licht aan het eind van de tunnel. Immanuel: God met ons. Hij is het Licht der wereld. Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Dáár moeten we het van hebben. In elk klaslokaal.

JAN KLOOSTERMAN

Raad van bestuur RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Wat is waarheid?

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 maart 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's