Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kippenvel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kippenvel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kippenvel is een lichamelijke reactie op kou. De haren op je huid staan recht overeind en je krijgt rillingen. Je kunt ook kippenvel krijgen als je geraakt wordt door prachtige muziek of een ondergaande zon.

Dat we kippenvel kunnen krijgen, heeft alles te maken met onze schepping naar Gods beeld en gelijkenis. Verwondering, aanbidding, dat is waarop we van nature zijn aangelegd. Niet in onze zondige natuur, maar in onze oorspronkelijke natuur. Adam roept het bij het zien van zijn vrouw in verrukking uit: ‘Deze is ditmaal been van mijn benen, en vlees van mijn vlees!’

Heiligheid

Psalm 99 roept de volken op om te beven voor de HEERE. Dan hoef je niet te denken aan beven van angst, maar aan een diep besef van Gods heiligheid, ontzag dat je raakt tot in je botten en waarvan de rillingen over je rug lopen. Emoties worden in de Schrift vaak heel lichamelijk verwoord. De volken moeten om Gods ‘grote en vreselijke Naam’ loven. Sommige Engelse vertalingen hebben het woord awesome gebruikt. Dat drukt goed uit waar het hier om gaat: iets ontzagwekkends, dat tegelijk puur, mooi en gaaf is. Bij de ontzagwekkende heiligheid van God past één reactie: de vreze des HEEREN.

Respect

Respect voor andere mensen is ten diepste afgeleid van het ontzag voor Hem, van Wie alle gezag is afgeleid. We zijn gemaakt als aanbidders en daarom is respect iets moois, iets paradijselijks.

De godsregering is geen afstandelijke heerschappij van een Opperwezen, maar het is de genade van de Koning van Israël, ‘de Koning, die het recht lief heeft’ (vers 4). Letterlijk staat er: ‘Dit is de sterkte van de Koning, namelijk dat Hij het recht liefheeft.’ Hij is geen dictator die naar willekeur handelt, geen tiran bij wie je nooit weet wat je te wachten staat. Hij is heilig. Hij bemint het recht.

De heiligheid van die God – Die het recht liefheeft en tegelijkertijd een vergevend God is – komt het helderste aan het licht op Golgotha. Daar ziet het geloofsoog de volmaakte heiligheid van God. Daar is – net als op de Sinaï – sprake van een lofzang met heilig beven.


Ds. Kempeneers (CGK) en ds. Hoek (HHK) zullen de komende twee jaar de meditaties verzorgen. We danken prof. Van den Belt en ds. Maljaars voor hun bijdragen in de afgelopen periode.

PROF. DR. H. VAN DEN BELT

Hoogleraar systematische theologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Kippenvel

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juni 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's