Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ouders zijn gegeen consumenteten maar partneners

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ouders zijn gegeen consumenteten maar partneners

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Soms krijgt hij het gevoel dat ouders naar de school kijken alsof zij de consument zijn die hun eisen kunnen stellen aan het product dat het onderwijs levert. In zijn vorige baan was Jaap Braaksma internationaal betrokken bij een project rond ouders als partners. Terug in het VO ziet hij dat de praktijk weerbarstig is. Hij zet zijn punt ter wille van de discussie stevig neer. Zijn opponente Gerdien Lassche-van Grol van de Reformatorische Oudervereniging (ROV), de belangenvereniging van ouders met kinderen op het christelijk-reformatorisch onderwijs, wil niet van de consumentgedachte weten.

Eerste termijn

Braaksma: ‘Als teamleider zie ik dat het doorgaans goed gaat. Wanneer ik erbij gehaald word, zijn het vaak situaties waarin het niet goed gaat: leerlingen die spijbelen, die straf of een maatregel opgelegd krijgen. Als ouders dan teruggeven dat zij dat flauwekul vinden en hun kind die straf niet gaat uitzitten, vind ik dat geen fijne vorm van ouderbetrokkenheid. Bij ouders die zich zo opstellen, bekruipt met het gevoel dat ze naar de school kijken alsof zij de consument zijn die haar eisen kan stellen aan het product dat wij leveren. En dat, als wij daaraan niet voldoen, zij ons wel even willen uitleggen hoe wij aan hun verwachtingen gehoor moeten geven. Hierin zie ik niets terug van partnerschap. Op deze wijze ontbreekt het aan respect voor de eigenheid van de school ten opzichte van het gezin. Op school organiseren we de dingen op een bepaalde manier. Ouders zeggen makkelijk: ‘Als je nou even dit doet en even dat…’ Zo werkt het niet, want wij werken zo niet. Het is belangrijk dat het onderwijs gerespecteerd wordt in haar expertise. Om in de termen van de beeldspraak “consument-producentverhouding” te blijven: op het moment dat ik de garage vertel hoe ze mijn auto moeten repareren, gaat het zeker mis.’

Reactie

Lassche-van Grol: ‘Ik heb moeite met het spreken over ouders als klanten. Vaak ervaar ik op scholen een spanningsveld in het weten hoe het moet en hoe het zou moeten zijn. Hoe komt dat? Hoe kijkt school naar de ouders en omgekeerd ouders naar de school? Kennen we elkaar wel echt? Spreken we onze verwachtingen uit naar elkaar? Wek vertrouwen door elkaar letterlijk te leren kennen. Dat vraagt van een mentor dat hij investeert in zijn leerlingen. Een startgesprek met leerling en ouder legt aan het begin van het schooljaar een basis voor de rest van het jaar. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een goed contact beter is voor de ontwikkeling van het kind, het de leerprestaties verhoogt en een veilige sociale setting creëert. Qua leerontwikkeling mag de school de leiding nemen: zo doen we het. Daarin staan docenten, hoop ik, open voor suggesties. Ouders van een prikkelgevoelige leerling moeten kunnen aangeven dat het voor hun kind handig is dat er aanpassingen gemaakt worden om overprikkeling te voorkomen. Korte lijntjes tussen school en thuis leveren (tijds)winst op.’

Repliek

Braaksma: ‘Vertrouwen, het managen van verwachtingen en open communicatie zijn van cruciaal belang. Aan het begin van het schooljaar nodigen we ouders en kinderen uit en vertellen we hoe het programma van de komende periode eruitziet. De mentor gaat op dat moment ook in gesprek met ouders. Het kost veel tijd om als mentor van een klas met 35 leerlingen alle ouders regelmatig te bellen of te mailen. Misschien kan de ROV met de school meedenken over hoe je dit op een praktische manier vormgeeft. Aan ouders kan ze adviseren hoe jet het partnerschap goed invult. Het voelt oneerlijk als ouders pas na een aantal weken met een klacht komen omdat ze niets horen. Trek eerder aan de bel. En treed elkaar met wederzijds respect tegemoet. Docenten zijn pedagogische rolmodellen. Leerlingen moeten van hen leren hoe je respect concreet maakt. Anderzijds vertaalt respectloos spreken over leraren zich in de klas als gezagsondermijning.’

Dupliek

Lassche–van Grol: ‘Mee eens. Binnen een goede relatie tussen thuis en school is er sprake van onderling respect. Een docent die probeert een vertrouwensbasis te leggen, dwingt respect af. Dan ontstaat er mede waardering voor de wijze waarop de school de lessen verzorgt.

Neem ouders mee in hoe je school wilt zijn, ook en juist als het gaat over identiteit. Het is zo belangrijk om de onderwerpen die in de dagopeningen aan de orde komen met thuis te communiceren. Als ouders weten waarover de dagopening ging, kunnen zij daarop aansluiten en er over doorspreken.

Een uitspraak of een lesinhoud die bij ouders vragen oproept, moet op de juiste plaats besproken worden. Anders dreigt inderdaad het gevaar van gezagsondermijnend gedrag. Wees je als school ervan bewust dat verreweg de meeste ouders uit overtuiging kiezen voor een reformatorische school. Juist vanuit de gedeelde waarde van christelijk onderwijs. Die gezamenlijke waarde kan een mooi vertrekpunt zijn voor het ontwikkelen van een visie waarin ouders gezien worden als partners.’


Ook een stelling poneren? Mail naar tslagboom@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Ouders zijn gegeen consumenteten maar partneners

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's