Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hier is je sleutel, daar is je klas!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hier is je sleutel, daar is je klas!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een wolkbreuk aan euro’s is uitgestort over het primair en voortgezet onderwijs. Het geld moet binnen no time zinvol worden besteed aan het inhalen van onderwijsachterstanden, opgelopen door corona. Ik schreef er al eerder over: wil er nog een redelijke kans zijn dat het geld zinvol wordt ingezet, dan zijn er vooral mensen nodig.

Een tekort aan mensen in het onderwijs is niet alleen een groot probleem bij het besteden van de NPO-gelden, het is zonder overdrijving de grootste bedreiging van ons onderwijs en de kwaliteit ervan. En dat lerarentekort ontstaat niet alleen doordat er zich te weinig studenten voor de opleidingen aanmelden. Het is ook niet alleen een gevolg van tekortschietende arbeidsvoorwaarden. Het afhaken van leraren speelt een grote rol.

Het begint al met de steeds groter wordende praktijk dat scholen, met name in het VO, beginnende docenten al tijdens hun opleiding strikken voor een baan op school. Gevolg: slecht voorbereide docenten, nog niet klaargestoomd en vaak nog niet opgewassen tegen de dynamiek in de klas. En aangezien de werkdruk op scholen voor leidinggevenden en begeleiders ook vaak groot is, schiet de opvang van deze beginnende docenten vaak tekort. ‘Hier is je sleutel, daar is je klas en succes.’

Dat is natuurlijk overdreven en bewust gechargeerd, neemt u me niet kwalijk. Maar laat het eens op u inwerken: twintig procent van de beginnende leraren valt binnen het eerste schooljaar uit en binnen vijf schooljaren houdt (opgeteld) meer dan een derde het voor gezien. De druk van de baan, de druk van de klas, de druk van de studie: het wordt hen vaak te veel.

En daarbij komt ook nog eens het gegeven (ja, het is onderzocht) dat aankomende leraren aangeven redelijk voorbereid te zijn op lesgeven in de onderbouw – havo/ vwo, vooral op intellectueel niveau – maar totaal onvoorbereid zijn op de dynamiek van het vmbo, waar toch de helft van al onze scholieren naartoe gaat).

Deze afhakers zien we doorgaans niet meer terug voor de klas en zijn dus niet meer in beeld voor het onderwijs. En dat is funest voor het lerarentekort. Op korte termijn heeft school de formatie rond met deze starters, op middellange termijn blijft school hard rennen om de gaten in het rooster op te vullen. En op de langere termijn zijn we met z’n allen bezig om het lerarentekort alleen maar groter te maken.

Oplossingen heb ik ook niet paraat. Maar ik ben ervan overtuigd dat een zinvolle besteding van NPO-gelden te vinden is in intensieve begeleiding van starters. En het is absoluut noodzakelijk dat er, wat betreft het “wegplukken” van aankomende docenten en een begeleidingspakket op maat voor starters, een intensieve samenwerking tot stand komt en er goede afspraken gemaakt worden tussen lerarenopleidingen en scholen.


Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar tslagboom@kliksafe.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Hier is je sleutel, daar is je klas!

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's