Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leerlingbespreking.NL in Beeld Gebracht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leerlingbespreking.NL in Beeld Gebracht

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen de klassieke leerlingbespreking niet bleek te werken, ging Anno Droste niet bij de pakken neerzitten, maar zocht naar een oplossing. De uitvinding Leerlingbespreking.nl werkt inmiddels al enkele jaren en draait op meer dan honderd scholen. Wat, waarom en voor wie is dit geschikt?

Het is 15.15 uur. De leerlingbespreking begint. ‘Zijn we compleet?’ Twee collega’s komen net binnen. Koffie in hun hand. ‘Zijn we nog op tijd?’ Voor de collega die e-mails aan het beantwoorden is, maakt het niet zo veel uit. De andere collega kijkt even in het leerlingvolgsysteem (SOM). Welke klas is ook alweer aan de beurt? Na de vergadering kijkt de mentor wat sip. Helaas hadden niet veel collega’s wat in SOM gezet. ‘We misten drie mensen en het was opschieten geblazen, want van de 24 leerlingen hebben we er maar acht kunnen behandelen. Met de anderen gaat het gelukkig wel goed…’

Mogelijk een herkenbaar scenario. Dat was het in ieder geval voor Anno Droste, toen hij enkele jaren geleden hier tegenaan liep. Geen follow-up, er wordt alleen over de leerling gesproken en niet mét. Je bent afhankelijk van wat collega’s aan voorwerk verrichten. Als het de werkdag van je collega niet is, mis je ook zijn of haar inbreng.

Dat moet anders, dacht Anno. Samen met een paar andere docenten werkte hij www.leerlingbespreking.nl uit. ‘Dit initiatief is bedoeld om de rapportvergadering en leerlingbespreking sneller en efficiënter te laten verlopen. We kijken naar de voor- en nadelen van leerlingbespreking.nl vanuit een docent die er in de praktijk mee werkt.’

Wat is leerlingbespreking.nl?

‘Dankzij een eenvoudige tool krijg je onafhankelijk digitaal feedback over iedere leerling. De mentor ontvang direct een overzichtelijke grafische weergave van hoe de leerling ervoor staat. Het formatieve proces bestaat uit drie stappen. Op de dag van de leerlingbespreking kan een school de leerlingen vrij geven en de docenten geven die ochtend feedback binnen Leerlingbespreking.nl. Over het algemeen is de vergadering hierdoor korter en efficiënter.’

Hoe werkt het?

‘De tool werkt in drie stappen:

1. Vakdocenten geven feedback over leerlingen met eenvoudige symbolen en een opmerking.

2. De mentor krijgt een overzichtelijke weergave van alle feedback van zijn of haar leerlingen.

3. De leerling denkt zelf ook na, noteert zijn eigen gedachten, bespreekt dit eerst met ouders thuis en vervolgens in de mentorles met de mentor en in de vakles met de vakdocent. De leerling stelt een plan van aanpak op. Dit kan gepresenteerd worden op de ouderavond.’

Waarom zo?

‘Je creëert zo meer betrokkenheid van de leerling. En je krijgt én geeft gerichte feedback. Je bespreekt alle leerlingen, zij zullen daardoor actiever meedoen. De tool werkt simpel, is gebruiksvriendelijk en kan toegepast worden op bestaande elektronische leeromgevingen. Wel is nodig dat docenten de stoplichten invullen. Hoe beter dat gebeurt, des te gerichter de adviezen richting de leerling.’

Wat is anders?

‘Docenten en leerlingen zijn actiever betrokken bij het proces. Het kantelt ook van “alleen vanuit het negatieve zaken bespreken”, naar “een evaluatiemoment voor elke leerling”. Docenten moeten in het begin soms wennen aan de nieuwe cultuur waarin je open en bloot je feedback deelt met collega’s, leerlingen en ouders. Dat is aan het begin even spannend, maar levert later veel op.’

Bronnen

www.leerlingbespreking.nl


Voordelen

Dankzij alle digitaal beschikbare informatie heeft de mentor voldoende informatie voor elke leerling paraat om ouders op de ouderavond een goed beeld te geven van wat de docenten vinden en de ontwikkeling van de leerling te schetsen. Het eigenaarschap ligt bij de leerling. Die leert reflecteren, weet wat er goed gaat en waar verbetering ingezet kan en/of moet worden. De tool werkt gebruiksvriendelijk en grafisch gezien snapt iedereen het.

Nadelen

Het kan zijn dat de tool misschien wat lastiger is voor jonge leerlingen, of kinderen die wat minder goed hun gevoel onder woorden kunnen brengen. Voor leerlingen die door (nog) beperkte intellectuele vermogens moeilijker reflecteren, kan het ingewikkeld zijn om precies aan te geven hoe zo’n plan van aanpak werkt.


Interview met Martin van der Grond

(DOCENT COMENIUS COLLEGE, MENTOR H5)

Leerlingbespreking.nl hebben we ingevoerd omdat bleek dat de leerling weinig inspraak had in het leerproces. Dat gevoel hadden we zelf al, maar dat kwam ook uit het rapport van de Inspectie van een paar jaar terug. We spraken wel met de docenten en maakten handelingsplannen, maar de leerling had géén idee wat er besproken was.’

‘Alle docenten vullen nu voor iedere leerling het stoplicht in en geven (kort) feedback. Zo ziet de mentor bij welk vak er gericht actie nodig is. Nadat alles is ingevuld, bespreekt de mentor met leerjaarcoördinator welke acties in gang gezet moeten worden. Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat je niet een vergadering hebt waarin maar enkele van jouw leerlingen worden besproken. Je geeft feedback voor iedere leerling uit jouw eigen cluster. Door het systeem goed in te vullen, kan een leerling beter gemonitord worden.’

‘Een enkele keer overstijgt de problematiek de leerlingbespreking, maar dat zie je vaak vooraf wel aankomen. Omdat alles in SOM staat, heb je ook in één keer het complete overzicht. De leerlingen merken dat er meer van hen verwacht wordt, maar ze gaan goed om met dit stukje eigenaarschap. Dit systeem raad ik andere (reformatorische) VO-scholen aan. Vooral op grote scholen is het een winst, omdat je aan veel verschillend leerlingen lesgeeft, soms zelfs in meerdere gebouwen.

Op deze manier kun je leerlingen er goed bij betrekken. Dat is altijd winst!’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Leerlingbespreking.NL in Beeld Gebracht

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 2021

De Reformatorische School | 48 Pagina's