Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Kleine schakel in een lang leerproces’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Kleine schakel in een lang leerproces’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze rubriek vertellen vakdocenten uit het vo, mbo en hbo hoe zij de christelijk identiteit van hun school verbinden aan de inhoud van hun les. Dit keer deel : Mirjam Nieuwenhuis, docent Nederlands aan het Hoornbeeck College in Gouda

Eerlijkheid in geschrifte, correct en verzorgd taalgebruik aanleren, ethisch verantwoorde klantgesprekken voeren, dat wil Mirjam Nieuwenhuis, docent Nederlands aan het Hoornbeeck College in Gouda, haar studenten aanleren. ‘Maar’, benadrukt ze, ‘daarin wil ik me niet beter rekenen dan mijn collega’s aan een neutraal ROC.’

Bij haar vakopleiding Nederlands merkte ze dat ze bovengenoemde lesdoelen deelt met haar niet-christelijke collega’s. Dat maakt haar bescheiden. Nieuwenhuis doceert Nederlands aan studenten die een commerciële, financiële of secretariële opleiding volgen. Ze toetst hen op vijf onderdelen: schrijven, spreken, luisteren, lezen en gesprekken voeren. ‘Als docent heb je een behoorlijk grote vrijheid hoe je invulling geeft aan de lessen.’

In de commerciële opleidingen zijn spreek- en schrijfvaardigheden cruciaal. Studenten moeten klanten goed te woord kunnen staan. Nieuwenhuis wil dat studenten erover nadenken wat het doel is van hun gesprek. Willen ze alleen maar een klant binnenhalen, zoveel mogelijk winst draaien, of gaat het hen ook om eerlijke informatie verschaffen aan klanten?

t te Vast onderdeel van de lessen vormt het leren opstellen van een cv. Studenten vinden dat soms lastig. Mag je daarin schrijven wat je kwaliteiten zijn, of is dat opscheppen? ‘Als christen mag je erop wijzen dat ze die gaven van de Heere gekregen hebben. En dat zij dit uit dankbaarheid voor Hem ook mogen benoemen.’

Heel concreet pakt Nieuwenhuis de Bijbel erbij als ze stijlfiguren, metaforen en spreekwoorden behandelt. Gods Woord staat er vol mee. De dagopeningen gebruikt ze ook om studenten zorgvuldig te leren lezen. ‘Wat staat er nu precies?’

Nederlands – en zeker werkwoordspelling en zinsontleding – wordt niet door elke student gewaardeerd. Ze bevragen hun docente dan ook vaak op het nut en waarom van deze lessen.

‘Wat je doet, moet je goed doen’, is Nieuwenhuis’ overtuiging. ‘Correct taalgebruik hoort hierbij.’ Ze wil waken voor de vervlakking die ze waarneemt. Tegelijk vindt ze het belangrijk oog te houden voor die studenten die het na al die jaren onderwijs gewoonweg niet lukt.

Als christen-docente Nederlands is Nieuwenhuis zich dubbel bewust van haar eigen taalgebruik. Ze beseft dat ze een voorbeeldfunctie heeft. Daarom wil ze netjes en respectvol blijven en betrouwbaar zijn. ‘De praktijk is wel weerbarstig’, verzucht de docente. ‘Dan komt er van mijn goede voornemens niet veel terecht. En ik denk dat je ook niet te groot moet denken van je eigen rol in de vorming van studenten. Je bent maar een klein schakeltje in een lang leerproces.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Reformatorische School | 52 Pagina's

‘Kleine schakel in een lang leerproces’

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Reformatorische School | 52 Pagina's