Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vilt of schuurpapier

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vilt of schuurpapier

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inhoudsvol onderwijs, wie wil dat nu niet? Onderwijs dat vragen oproept en vervolgens ook antwoorden geeft. Lessen die bagage en kennis voor het leven meegeven. Bijbels onderwijs doet nog meer. Het vormt leerlingen door een Bijbels wereldbeeld bij te brengen. Dat raakt elk vak en heel onze cultuur. Dat onderwijs organiseert tegenspraak. En dat schuurt…

‘We moeten de Bijbel gebruiken om de overtuigingen van onze cultuur te ontzenuwen en om antwoord te geven op de vragen van het menselijke hart waar de cultuur geen antwoord op heeft.’ Tim Keller noemt dat ‘tegen-catechese in een digitale tijd’*. Catechese komt van het Griekse woord “katèchèsis” (onderricht in godsdienst) en is verwant aan het woord “katèchein” wat “tegenklinken” betekent. Dat hebben we meer dan ooit nodig. En daar schort het aan als we de tegenspraak weg organiseren in eenduidige en te veilige scholen. Of als het stil geworden is, omdat we te druk zijn voor een tegengeluid. Dat schuurt met onze kernopdracht…

Bijbels onderwijs komt ieder mens tegen, omdat het een fundamenteel tegengeluid laat horen. Dat geluid en het denken erachter moeten leerlingen zich eigen maken. We hebben tegenspraak in elk klaslokaal nodig. De tegenstem die de seculiere beloftes ontmaskert. En dat zijn er nogal wat: ideale schoonheid, echt geluk, vrijheid, over individuele ontplooiing en veelkleurige diversiteit. Het is een bombardement en kakofonie aan lonkende boodschappen. Die schuren niet, maar liegen.

Het gaat om het weerleggen en ontzenuwen van deze overtuigingen die als vanzelfsprekend waar aangeprezen worden. We moeten stroomopwaarts in de waterval aan stemmen. Het vraagt om een veilige haven tegen de tsunami aan beelden in praktisch elke reclame-uiting. Het gaat erom tegengas te geven en het echte verhaal te laten horen. Om de fata morgana’s van het seculiere leven te vervangen door het echte leven. Onderwijzers en hun leerlingen worden er in de hedendaagse boodschappen in ondergedompeld met het scherm in hun hand. En dan deze opdracht? Dat schuurt niet alleen vanwege de inhoud, maar ook met ons modern christen-zijn. Hoe schor of zelfs stom zijn we als opvoedende christenen eigenlijk zelf? Ik vrees dat we vaak te mild zijn en onze onderwijsspraak veel te weinig schuurt. We zijn meepraters van onze tijd geworden en we doorzien de gevaren niet meer. Dan is schuurpapier vlak geworden en zacht als vilt.

Onderwijsgevenden zijn meestal niet zo gediend van tegenspraak. Om tegenspraak te bieden in je onderwijs moet je jezelf eerst laten tegenspreken. Dat vraagt om moed, training, afhankelijkheid en het juiste zelfbeeld. Dat geeft schuurpijn. Blijvend.

*Een aantrekkelijk evangelie – Naar een nieuwe ontmoeting met de westerse cultuur door Tim Keller

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Reformatorische School | 52 Pagina's

Vilt of schuurpapier

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Reformatorische School | 52 Pagina's