Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zie, een zaaier ging uit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zie, een zaaier ging uit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een heel aantal jaren mocht ds. E. Venema de gemeente van Elspeet dienen. Hij had de gave om het Woord ernstig en beeldend uit te dragen en aan het hart te leggen. Dat lees je ook in de zes preken van deze uitgave, waarin hij gelijkenissen verklaart. ‘Maar ik zoek uw hart. Door middel van het Woord hoop ik de ingang van uw ziel, van uw verslagen en bedroefde ziel, te mogen vinden’. In de preek over het mosterdzaad lezen we: ‘Mag u weten dat God is begonnen in uw ziel? Of bent u zelf begonnen? Als u zelf begonnen bent, dan ben je een hemelzoeker. Maar als God begonnen is, vanuit de hemel Zijner heerlijkheid, dan is het u om God te doen. ... Gelijk een mosterdzaad. Tegenwoordig heb je direct al een inlandse olijfboom. ... Hoe begint het? Er was één pijl, één scheurkalenderblaadje, één woord van vader of van moeder, één woord uit de mond van de dominee en het bleef hangen. Ze konden het vervolgens in de wereld niet meer uithouden. Het was gelijk een mosterdzaad. ... God oefent Zijn Kerk de eerste tijd in het verborgene, in het donker. ... Daar ligt het zaad. Het valt uit elkaar en begint te sterven. Daar heeft u in één keer het geestelijk leven uitgetekend. Van een stervend leven zijn velen vreemdeling. ... Hoelang duurt een stervend leven? Dat duurt tot de laatste snik. ... En dan? Hij groeit zelfs op in ramp en tegenspoed. Het mosterdzaad gaat naar boven toe. Heel klein, heel fijntjes wordt in een stervend leven Christus Jezus verheerlijkt. Hij moet wassen. ...Paulus zegt in een stervend leven: ‘De zaligheid is ons nu nader dan toen wij eerst geloofd hebben’. Ik heb alles verloren, maar Christus verkoren. Christus krijgt gestalte. Christus wordt dierbaar, noodzakelijk en gepast. Christus wordt alles. Christus wordt mijn leven en mijn genade en mijn vrede en mijn liefde en mijn blijdschap. Hij is de Troost in mijn hart. ... Hoe komt het dat er zo weinig oefening is? Hoe komt het dat er zo weinig zekerheid is? Dat komt, omdat we de gronden verkeerd zoeken. Dat komt, omdat we de gronden buiten Christus en buiten het licht en de waarheid zoeken’.

U begrijpt het wel, ook van dit boek geldt: neem en lees.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Zie, een zaaier ging uit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's