Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Contrast. 365 keer Dordt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Contrast. 365 keer Dordt

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat weten wij eigenlijk van onze belijdenisgeschriften? De Jeugdbond heeft zich ingespannen om de inhoud ervan dichter bij onze jonge mensen te brengen. Er zijn drie dagboekjes voor jongeren ontwikkeld, elk met 365 stukjes over een belijdenisgeschrift. Eerder verschenen ”Houvast” (over de Heidelbergse Catechismus) en ”Vast geloof” (over de Nederlandse geloofsbelijdenis). Het laatste in deze serie gaat over de Dordtse Leerregels, ‘één groot loflied op Gods verkiezende genade in de Heere Jezus Christus’. Dit boekje is ”Contrast” genoemd en met die titel onderstreept men de grote verschillen tussen verkiezing en verwerping, zonde en genade, ongeloof en geloof.

De lange zinnen van de Leerregels worden in stukjes geknipt en door dertien predikanten en acht andere medewerkers dichter bij de jongeren gebracht. Het blijkt dat onze Dordtse vaderen de zondeval in al zijn diepte hebben gepeild. De grootheid van Gods ontferming in Christus, naar Zijn vrij welbehagen, krijgt daartegenover alle aandacht.

Het is te merken dat de opstellers van Dordt geen dorre geloofsleer onder woorden hebben gebracht, maar de zaken bevindelijk hadden doorleefd. Op de noodzaak daarvan wijzen de dagboekstukjes telkens weer. Opdat onze jonge mensen door de werking van Gods Geest het grote contrast tussen hun eigen boze hart en de onbevattelijke zondaarsliefde in Christus bevindelijk mogen leren kennen. Als het over paragraaf 14 van hoofdstuk III/IV gaat, lezen we: ‘Het geloof is geen aanbod, waarbij het van jou afhangt of je er iets mee doet of niet. God doet alles en Hij doet het alleen. En dat is maar goed ook, anders was er geen hoop!’ En elders lezen we:

‘Als je onder de prediking van vrije genade onbekeerd blijft, kun je nooit zeggen dat het de schuld van de Heere is. (...) De schuld van het ongeloof is een zware schuld, maar het is geen onvergeeflijke schuld. Vraag of je die schuld ook zelf mag leren kennen’. Zo wordt in dit dagboekje de boodschap van Gods Woord en van Dordt eenvoudig en evenwichtig verwoord.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Contrast. 365 keer Dordt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 augustus 2020

De Saambinder | 20 Pagina's