Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Doe wel bij Uw knecht, dat ik leve...’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Doe wel bij Uw knecht, dat ik leve...’

40-jarig ambtsjubileum ds. J.J. Tanis

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 3 september 2020 was het 40 jaar geleden dat onze geliefde predikant ds. J.J. Tanis in het ambt van herder en leraar werd bevestigd. In een herdenkingsdienst die avond is dit herdacht.

Jan Jacob Tanis werd geboren in een gezin waar de vreze des Heeren aanwezig was. Regelmatig werd er in huis gezelschap gehouden en hoorde hij met jaloersheid Gods kinderen spreken over het leven met de Heere. De genade van het voorgeslacht wilde de Heere ook in zijn hart werken.

Als negentienjarig dienstplichtig militair ontdekte de Heere hem aan zijn rijkejongelingsbestaan en werd hij in zijn onwaardigheid geplaatst. De Heere leerde hem dat de grond van zalig worden alleen in Christus te vinden is. Ook werkte de Heere al jong het verlangen om predikant te worden. De prediking van wijlen ds. P. Blok heeft veel voor hem betekend.

Onvergetelijk werd een preek over Psalm 27:4: ‘Eén ding heb ik van den HEERE begeerd, dat zal ik zoeken: dat ik al de dagen mijns levens mocht wonen in het huis des HEEREN, om de lieflijkheid des HEEREN te aanschouwen, en te onderzoeken in Zijn tempel’.

Het verlangen naar het ambt werd gevolgd door de noodzakelijke roeping tot het ambt. Daarvoor gebruikte de Heere de prediking van wijlen ds. A. Hoogerland over de tekst: ‘Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal’.

Psychiatrie en pastoraat

Na zijn opleiding tot psychiatrisch verpleegkundige was hij werkzaam in de ge-zondheidszorg. Zijn kennis als verpleegkundige zou later zeer dienstbaar zijn in het pastoraat. In 1976 werd hij toegelaten tot het volgen van de lessen aan de Theologische School. In 1980 nam kandidaat Tanis het beroep aan naar de gemeente van Wageningen. Ds. P. Blok ging voor in de bevestigingsdienst. Ds. Tanis bediende in de intrededienst het Woord uit Psalm 119:17: ‘Doe wel bij Uw knecht, dat ik leve en Uw woord beware’.

De weg die de Heere met Zijn knechten gaat, is onderscheiden. Ds. Tanis werd geroepen om negen gemeenten te dienen. Na Wageningen volgden de gemeenten van Tholen (1983), Ridderkerk (1987), Lisse (1990), Middelburg-Centrum (1995), Kapelle-Biezelinge (2001), Kampen (2005), Middelburg-Zuid (2010) en ten slotte sinds 2015 de gemeente van Boskoop.

In de herdenkingsdienst stond opnieuw de intredetekst centraal, samen met het 65 e vers van Psalm 119. Het thema van de preek was: ‘Het weldoen van de HEERE bij Zijn knecht’. Het was de hartelijke wens van onze dominee om in de Heere te mogen eindigen, Die wilde dragen en verdragen en betoonde de Getrouwe te zijn. In zijn toespraak namens de classis Gouda noemde ds. G. Clements drie kenmerken in de prediking van zijn ambtsbroeder: het van harte die ene Naam verkondigen, de goede fundering van de preek in de gereformeerde geloofsleer en de aansporing tot de hoorders vanuit het verlangen om vruchten te mogen zien. Ouderling J.J. Buitenhuis, die namens de gemeente ds. Tanis toesprak, voegde daaraan toe de liefde, gunning en bewogenheid met het zielenheil van de hoorders, waarbij met ernst en scherpte op Schriftuurlijke wijze wordt gesepareerd.

Prediking der verzoening

De prediking der verzoening heeft in zijn ambtelijk dienen altijd vooropgestaan en heeft de liefde van zijn hart. Het vergaderwerk dat in het kerkelijk leven ook noodzakelijk is, was daaraan ondergeschikt. In al die jaren is zijn geliefde vrouw hem tot grote steun geweest en heeft ze haar man onvoorwaardelijk gevolgd naar negen gemeenten, wetend dat het de Heere was Die riep.

Het is onze hartelijke wens dat de Heere onze geliefde herder en leraar samen met zijn vrouw en gezin nog goede jaren wil geven en zijn dienstwerk rijke zegen mag dragen. Tot eer van Zijn Naam en uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

‘Doe wel bij Uw knecht, dat ik leve...’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 september 2020

De Saambinder | 20 Pagina's