Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De tweede golf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De tweede golf

8 minuten leestijd

De tweede golf van coronabesmettingen heeft zich inmiddels in ons land aangekondigd. Geen wonder dat velen bevreesd zijn voor de gevolgen.

Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de kerkgang en allerlei kerkelijke activiteiten die voorzichtig weer op gang zijn gekomen? Tegelijkertijd neemt de onvrede over het regeringsbeleid toe. De een vindt het te streng, de ander vindt dat het tekortschiet. Veel jongeren willen feesten, voetbalsupporters willen kunnen schreeuwen. Mensen willen elkaar weer gewoon kunnen ontmoeten. Dat laatste is ook begrijpelijk. Anderhalve meter afstand houden van elkaar is onnatuurlijk. Ouderen willen hun kinderen en kleinkinderen kunnen omhelzen.

Heel deze coronacrisis zou ons moeten doen beseffen dat we nergens recht op hebben. Niet op leven en gezondheid, niet op normaal sociaal verkeer en ook niet op kerkgang en allerlei kerkelijke activiteiten. Dat het een onverdiend geschenk van Boven is als dat alles er toch mag zijn. Maar alleen Gods levendmakende genade brengt ons op de rechte plaats.

Niet gemakkelijk

Dat alles neemt niet weg dat ook de vraag naar de politieke verantwoordelijkheid mag en moet worden gesteld. Daarbij moeten we ons echter hoeden voor lichtvaardige beschuldigingen en niet-onder-bouwde conclusies. Voor onze overheid is de situatie niet gemakkelijk. Met het coronavirus hebben we te maken met een nieuwe ziekte, waarbij je maar moest afwachten hoe die zich zou gedragen. Het bestrijden van zo’n epidemie vereist forse ingrepen in het maatschappelijk leven. Ingrepen die we totaal niet gewend zijn. In een dergelijke situatie vinden allerlei verdenkingen gemakkelijk gehoor. Complottheorieën die duidelijk zouden maken wie er allemaal achter zitten en welke duistere krachten belang zouden hebben bij de huidige gang van zaken. Hoe met opzet corona erger voorgesteld wordt dan het is. Ook onder ons vinden zulke verhalen gehoor. Het Reformatorisch Dagblad schonk daar uitgebreid aandacht aan.

Laten wij ons niet te veel leiden door de wetenschap die van God en Zijn dienst niet weten wil, zo vragen sommigen zich af. Beschouwen we daarom de richtlijnen van het RIVM en de WHO als de absolute waarheid? Zijn we wel op de goede weg als we de restricties van de overheid op het houden van kerkdiensten stellen boven de Bijbelse vermaning om de onderlinge bijeenkomst niet na te laten? In Amerika heb je ds. John MacArthur die gewoon kerk blijft houden ondanks een rechterlijk verbod, maar waar blijven wij?

Kritisch volgen

Om met dat laatste te beginnen, er is reden genoeg om het overheidsbeleid in dezen kritisch te volgen. Wordt de grote betekenis van de eredienst wel beseft? Gelukkig dat bij de jongste maatregelen, waarbij de horeca en de stadions werden ingeperkt, de kerken zijn ontzien.

In principe moeten we ons houden aan de regels van de overheid. Zij is Gods dienares, ons ten goede (Rom. 13:4). Onze overheid beschikt over deskundigen om de verschillende risico’s zo goed mogelijk in te schatten. We moeten niet te gauw denken dat wij het beter weten. Kerkenraadsleden worden niet gekozen op basis van hun deskundigheid inzake besmettelijke ziekten en predikanten worden daarvoor niet opgeleid, zoals zij na een aardbeving ook niet de meest aangewezen personen zijn om te oordelen over de veiligheid van het kerkgebouw. Daar zijn andere instanties voor.

Maar heeft de wetenschap dan in alles het laatste woord? Dat zeker niet. Denk maar aan de evolutietheorie. Ook op wetenschappelijk gebied geldt dat ons kennen ten dele is. Elke wetenschapper die zijn plaats weet, zal toegeven dat hij nog een heleboel niet weet. Maar tevens mogen we dankbaar zijn voor allerlei kennis en kunde zeker ook op medisch gebied, ook al is die in handen van mensen die helaas met God geen rekening houden.

Rijk aan inzicht

Calvijn wist van de onpeilbare diepte van de zondeval. Toch schreef hij in zijn Institutie opmerkelijk positief over de kennis van heidense geleerden. Hij constateerde dat in de werken van heidense schrijvers het licht der waarheid wonderbaarlijk schittert. Natuurlijke mensen waren in hun onderzoek ‘scherpzinnig en rijk aan inzicht’. Daaruit blijkt ‘hoeveel goederen de Heere aan de menselijke natuur gelaten heeft, nadat zij van het ware goed beroofd is’ (boek 2, hoofdstuk 2 par. 15).

Op grond van het negende gebod moeten we voorzichtig zijn om het coronavirus te verbinden aan allerlei duistere machten en krachten. Al weten we dat de duivel niet zal nalaten om deze epidemie te gebruiken om de geregelde kerkgang te ondermijnen, dat is heel wat anders dan geloof te hechten aan allerlei onbewezen beschuldigingen in de richting van anderen. Ook in dezen mogen we ‘niemand lichtelijk en onverhoord oordelen of helpen veroordelen’ (Heid. Cat.; vraag 112).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

De tweede golf

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 oktober 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

PDF Bekijken