Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor hoofd en hart [2]

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor hoofd en hart [2]

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het woord ‘identiteit’ heeft oorspronkelijk te maken met een Grieks woord voor ‘zien’. In het boek ‘Voor hart en hoofd’ stelt prof. dr. W. van Vlastuin dat de reformatorische identiteit te zien moet zijn in het leven van leerlingen, docenten en leerkrachten, maar ook in de dagelijkse vaklessen.

Van Vlastuin noemt het voorbeeld van het gezicht. We kunnen dat zien als een samenstel van cellen, weefsels en organen. Maar er is meer. Op ons gezicht tekent zich vaak af wat er in het innerlijk, in de ziel van de mens wordt ervaren. Zo verwijst het onderwijs in de vakken - als het goed is - naar het Woord, de Christus der Schriften. Zoals Paulus op de Areópagus zegt: ‘Want in Hem leven wij en bewegen ons en zijn wij; gelijk ook eni- gen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht’ (Hand. 17:28). Op die manier verwijst Bijbels onderwijs in de vakken naar het brede perspectief van de komst van Gods Koninkrijk. Dat is een per- spectief dat neutraal onderwijs niet kent.

Het vak economie

Een van de vakken die leerlingen op de middelbare school krijgen, is economie. Aan de hand van de drie ambten van Chris- tus loopt Van Vlastuin de mogelijkheden van dit vak na.

Een belangrijk aspect is dat winst en groei niet het grote doel zijn. Dan buiten we de aarde uit. Al zouden we alles bezitten wat we kunnen krijgen op deze aarde, zijn we dan gelukkig? Een christelijke kijk op economie durft dit profetisch aan de orde te stellen. Wat doen we als priester met ons geld? Zetten we dat in voor het welzijn van de ander? Aan wie ontlenen we onze gezindheid: aan de mens of aan de Mens Jezus?

Wie koninklijk omgaat met de middelen kijkt niet allereerst naar aardse winst. De Bijbel ziet het weggeven van onze mid- delen niet als onverstandig of als verlies, maar juist als een investering in de orde die God behaaglijk is. Paulus zegt bij zijn afscheid van Efeze: ‘Ik heb u in alles getoond dat men alzo arbeidende, de zwak- ken moet opnemen, en gedenken aan de woorden des Heeren Jezus, dat Hij gezegd heeft: Het is zaliger te geven dan te ont- vangen’ (Hand. 20:35).

Burgerschap op de basisschool

Een andere les die we naar aanleiding van dit boek kunnen trekken, is dat we de basisschooltijd moeten uitbuiten om werkelijk een basis te leggen. Wij ademen met onze kinderen de tijdgeest in. De jon- ge leeftijd is bij uitstek de periode waarin kinderen heel veel kunnen opnemen. Op welke gebieden zouden we leerlingen kun- nen dienen?

Enige tijd geleden werd op een van onze basisscholen een donkergekleurde post- bode uitgelachen en uitgescholden als ‘zwarte piet’. De man wilde liever geen post meer bezorgen op deze school. Directie en leerkrachten hebben hier direct aandacht aan besteed. In de klas werd een lesbrief behandeld met het thema ‘Naastenliefde en kijken met andere ogen’. Ouders werden er door een nieuwsbrief van op de hoogte gebracht. Er werd een Bijbelleesrooster voor twee weken opgesteld over naas- tenliefde. Alle leerkrachten hebben de lesbrief behandeld. Daarin kwam aan de hand van een Bijbelgedeelte aan de orde hoe leerlingen naar andere mensen kijken: in de kerk of op het plein. Er werd ook doorgesproken over concrete voorbeel- den: een gekleurde postbezorger die over het plein loopt, een zwerver in de kerk. De postbezorger kreeg later van de leerlingen een boekje met tekeningen en excuus. Zo kunnen onze scholen onze leerlingen voor- bereiden op christelijk burgerschap.

Bijbels onderwijs

De Bijbel reikt ons tal van handvatten voor het leven van kinderen. De versnipperde informatie die uit diverse methoden tot kinderen komt, kan op deze wijze integraal aangeboden worden. Laat Gods Woord centraal staan. Vandaaruit kunnen er lijnen getrokken worden naar het volle leven van het kind: hoofd, hart en handen. Laten leerkrachten en leerlingen er daarom alles aan doen om te leven als profeet, priester en koning, alsof ze het zelf zouden kunnen. Aan de andere kant vraagt die onmogelijkheid van onze kant juist om het aanhoudende gebed en het opzien naar de Heere, Die alles wil geven waar volwas- senen en kinderen werkelijk om verlegen zijn (Ps. 81). Zijn levendmakende genade in Christus Jezus.

Christelijk onderwijs is Bijbels onderwijs. Omdat de Schrift het geschreven Woord van de levende God is, omdat Christus het vleesgeworden Woord van God is en Zijn Naam over de hele aarde verspreid moet worden. Dit Woord kan kinderen en jongeren werkelijk wijs maken. Satan weet pre- cies op welke scholen de Bijbel opengaat.

Mogen onze gebeden als een vurige muur zijn rond de dagelijkse onderwijspraktijk van onze scholen.

(slot)

Reacties: p.kieviet@versluijsschool.nl


Deputaatschap KGJO, werkgroep onderwijs

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Voor hoofd en hart [2]

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's