Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Want in zes dagen...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Want in zes dagen...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het tweede boek van Mozes kunnen we lezen hoe de getrouwe Verbondsjehova Zijn wil en wet bekendmaakt.

Uit Exodus 20 weten we precies wat de Heere onder begeleiding van indrukwekkende natuurver- schijnselen gezegd heeft, om de majesteit en heerlijkheid van Zijn wezen en woorden te benadrukken. Het is Zijn uitdrukkelijke wil dat het ene na het andere geslacht deze woorden zal wéten. Dat ze trouw zullen worden overgedragen en zelfs ‘ingescherpt’, dat wil zeggen: bij herhaling scherp aan het harde hart gelegd. Opdat de Heilige Geest deze verbondswoorden zal leggen in het hart. Daarbij spreekt de Heere geen woord te veel of te weinig. In het vierde wetswoord heeft Hij blijkbaar alle reden om daar relatief veel woorden aan te besteden.

Gedenk de sabbatdag

Het gaat om het grote belang van de we- kelijkse rustdag. ‘Gedenk de sabbatdag dat gij dien heiligt’. Dit moet voortdurend bedacht worden, gedurende de zes dagen dat wij ‘arbeiden en al ons werk doen’. En ook op de rustdag zelf, wanneer alles in het teken staat van de Verbondsgod en Zijn scheppend en herscheppend werk.

Hij wil niet dat we nog verder afzakken in de slavendienst van de zonde en de wereld, zoals dat in Egypte het geval was. Hij wil niet dat we voortgedreven worden door het hier en nu, voor geld en goed. Wel wil Hij dat we zullen denken aan onze persoonlijke verhouding tot onze Schep- per en Herschepper. Dat is de kern van het rustdaggebod. Opdat die dag inhoud krijgt, waarbij de Heere de eer krijgt waar Hij recht op heeft.

Om deze oproep tot heiligen en rusten kracht bij te zetten, gebruikt de alleenwij- ze God een argument dat begint met het woord ‘want’. Hij wil voor jong en oud het rustdaggebod dus funderen. Bij dit ‘geden- ken’ wil Hij ons in gedachten brengen wat er in de schepping werkelijk is gebeurd. Het fundament van de rustdag ligt in de schepping en in de scheppingsordening van het ritme van zes en één, één en zes.

Dit ritme strekt tot Gods eer en tot welzijn van elk mens.

Het boek Genesis

De Wetgever neemt ons mee naar het eer- ste boek van Mozes, Genesis, en herinnert er ons aan wat daar is bekendgemaakt: U moet om de zes dagen rusten, omdat Ik als uw Schepper ook na zes dagen gerust heb. Bij de wetswoorden uit Exodus 20 zal niemand aan de zes dagen een ándere betekenis willen geven dan gewoon zes dagen. Is het dan wel eerlijk om deze woorden uit Genesis opeens anders te gaan lezen, alsof dat niet echt zes dagen zijn geweest? Misschien zeggen we het iets voorzichtiger, bijvoorbeeld zo: ‘Maak je niet zo druk over die scheppingsdagen, er zijn belangrijker zaken’. Eerst zeggen we het heimelijk, daarna openlijk. Zo komen immers altijd de afwijkingen de kerk bin- nen. Dat beleden de Dordtse vaderen al in het Voorwoord op de Leerregels. En zo blijkt het nog steeds te zijn!

De wetswoorden moeten jong en oud eerbiedig worden ‘ingescherpt’. Dus ook déze woorden: ‘...want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt’.

Opdat we binnen het gezin, de school en de kerk hetzelfde zullen horen en weten.

Gewoon: eerbiedig weten. Dat is wat an- ders dan iets in het midden laten alsof het weinig ter zake doende zou zijn. Dat is het begin van Schriftondermijning.

Dag van de Herschepper

Laat het helder blijven hoe we met de kerk der eeuwen het Oude Testament lezen.

Omdat de Zaligmaker Zelf de boeken van Mozes met gezag aanhaalt. Hij vraagt: ‘Hebt gij niet gelezen, Die van den beginne de mens gemaakt heeft...? (Matth. 19:4). Bij Hem is er geen zweem van twijfel of relativering met betrekking tot de wetswoor- den en de scheppingsgeschiedenis. Mozes en de profeten, díe moeten gehoord wor- den. Ook nu! Als we die niet horen, zal geen enkel ander middel ons redden uit onze verlorenheid. Als we de Schrift kwijt (gaan) raken, dan lacht de hel. Wanneer de kerk in het boek ‘de praktijken van de apostelen’ geordend wordt, lezen we over de kracht van de opstanding van de Herschepper (Hand. 20). Wanneer? ‘Op de eerste dag der week’. En wanneer vindt de Openbaring aan Johannes plaats, de afsluiting van het Nieuwe Testament, de kroon op de Gods- openbaring in de Schriften? Op de rustdag van de kerk van het nieuwe verbond, de dag van de HEERE Jezus Christus, de eer- ste dag der week. Want op die dag klinken in alle helderheid de woorden en de daden van de Schepper én de Herschepper. Eén dag, één van de zeven, gewoon van 24 uur.

Laten we er (meer) aan denken, en er heel zuinig op zijn.


v. A.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

Want in zes dagen...

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 november 2020

De Saambinder | 20 Pagina's