Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Autisme geen belemmering om de Heere te leren kennen’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Autisme geen belemmering om de Heere te leren kennen’

Vandaag het eerste artikel, over autisme en godsdienstige opvoeding. Moeder De Leeuw vertelt over haar ervaringen in het gezin met enkele kinderen met autisme en ouderling Van Vliet uit Veenendaal reageert.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In drie artikelen over ‘autisme en geloven’ delen ervaringsdeskundigen hun ervaringen; een ambtsdrager reageert daarop. Een medewerker van Helpende Handen legt een link naar mogelijkheden voor ondersteuning.

‘De e voorbereiding van de zondag begint bij ons op vrijdag: hoe komen de kinderen uit school? Hoe vullen we de zaterdag zo in dat ze tot rust komen en zondag uitgerust naar de kerk kunnen? Er zijn zondagen dat een van de jongens zo’n vol hoofd heeft dat we ons afvragen: wel of niet mee naar de kerk?

Op zo’n moment zijn ze te gevoelig voor alle prikkels. Maar wat als dit nu juist de dienst was waar de Heere mijn kind wilde toespreken? Als we wel gaan en het lukt niet, is het ook moeilijk’.

‘Wat kun je voor dilemma’s staan. Koste wat kost doorzetten in een onmogelijke si- tuatie heeft geen zin. ‘Heere, Gij weet het’. Laat het voorbeeld van Thomas bemoe- digend zijn. Zijn hoofd zat helemaal vol.

Hij kon niet tussen de discipelen zitten en bleef weg. Wel zochten de discipelen hem later op en vertelden hem dat ze de Heere gezien hadden: Zijn handen, Zijn voeten en Zijn zij. Dat heeft Thomas onthouden.

Hij vroeg erom: ‘Als ik niet zie...’. De Heere Jezus kwam daarop terug toen Thomas de week erop wel kwam. Wat de ene keer niet lukt, kan de Heere Zelf op een andere keer vervullen’.

‘Het lastige van autisme is dat er vaak verschillende ontwikkelingsleeftijden zijn. Sociaal-emotioneel kunnen ze zoveel jonger zijn dan hun verstandelijke ontwik- keling. Daardoor zijn ze vaak erg gericht op feiten, die zijn te begrijpen. Als ze over het geloof spreken, kan dit kinderlijk over- komen. Dit maakt het moeilijk om ‘diepe’ gesprekken aan te gaan. Anderzijds is het ook mooi, ze nemen alles letterlijk: ‘Ik ge- loof in God. De Heere wil door genade mijn zonden vergeven als ik daarom vraag. Ik geloof dat de Heere mijn zonden vergeeft’. Punt.

De wet wordt heel letterlijk genomen; het is voor hen moeilijk om zich schuldig te voelen over geboden waar ze zich in hun beleving aan houden, maar waar ze dan toch schuldig aan zijn. Bijvoorbeeld schuldig zijn aan alle geboden, terwijl je als ongetrouwde jongen niet kunt echtbreken, dat is moeilijk te bevatten’.

‘Zondebesef en schuldvergeving raakt de kern van de godsdienstige opvoeding. Voor een jongere met autisme, voor wie het lastig is om te reflecteren op zijn eigen gedrag en daden, is dit een moei- lijk punt. Toch is het nodig om ook in het spreken met hen eerlijk en concreet te blijven. Gods wet en de uitleg daarvan in de Heidelbergse Catechismus is een goed hulpmiddel.

De uitroep van een jongere: ‘Dan doe ik altijd zonde!’ kunnen we dan alleen maar beamen.

Laat het onderwijs over vergeving ook eerlijk en concreet zijn. ‘God is zo heilig, zo rechtvaardig, Hij móét alle zonden straffen. Dat heb je verdiend. Maar de Heere Jezus heeft de straf gedragen. Dat schenkt Hij uit genade aan wie Hij wil.

Zou de Heere ook mijn zonden willen vergeven? Zou de Heere geen raad weten met zo’n jongere of kind met autisme die bedelt om deze Borg en Zaligmaker?’

‘Het is moeilijk om alles rondom de geloofsleer uit te leggen. Maar juist hun kin- derlijk vertrouwen brengt hen en ons aan Zijn voeten. Dan beseffen we dat de Heere veel beter weet dan wij wat onze kinderen nodig hebben en mogen we ze juist in deze zaken in Zijn hand terugleggen. Als ze tot Hem mogen gaan en de Heere werkt in hun hart, zal autisme nooit een belemmering zijn om Hem recht te kennen. Dat doet niets af aan onze verantwoordelijkheid om hen in de ‘leer der Godzaligheid’ op te voeden, maar maakt wel dat we als ouders daar wat rust in mogen hebben’.

‘Dit kan ik alleen maar beamen. Zo deed de Heere Jezus ook toen Hij zei tot de vader van de maanzieke jongen: ‘Brengt hem tot Mij’ (Mark. 9)’.


Inge van Hell en Bart-Jan Noorlander van Helpende Handen herkennen deze vragen. Ouders en ambtsdragers vra- gen hun advies hierbij. Laten ouders en ambtsdragers en anderen met vragen over deze thema’s niet schromen om contact hierover op te nemen: www. helpendehanden.nl of tel. 0348-489970.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's

‘Autisme geen belemmering om de Heere te leren kennen’

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 december 2020

De Saambinder | 20 Pagina's