Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Passend onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Passend onderwijs

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Tweede Kamer sprak op 16 november over de vele rapportages van onderzoeken die zijn verricht naar de resultaten van zes jaar ‘passend onderwijs’. Een korte samenvatting hiervan is: passend onderwijs verloopt redelijk goed, maar er zijn nog verbeteringen nodig.

Lang niet iedereen is het echter met deze conclusie eens. Passend onderwijs staat ter discussie. Mi- nister Slob ziet dat ook in en heeft daarom een stap naar voren gemaakt. Hij heeft een schets gemaakt van het onderwijs van de toekomst. Daarin geeft hij aan, welke ver- beteringen er nodig zijn en zet dan een stip op de horizon: meer inclusief onderwijs.

Dit is verrassend, omdat inclusief onder- wijs verdergaat dan passend onderwijs. En dat in een periode dat er veel commentaar is op de huidige gang van zaken.

Er bestaat dan ook weerstand tegen deze gedachte. De minister toont desondanks dat hij visie heeft: leerlingen met een be- perking krijgen onderwijs op een reguliere school, waarbij de nodige ondersteuning en zorg dichtbij de leerlingen is georganiseerd (het zogenoemde ‘inclusief onder- wijs’). Daarbij stelt hij echter ook dat hij niet van plan is het speciaal onderwijs af te schaffen: er zullen altijd kinderen blijven die een speciale vorm van onderwijs nodig hebben. De organisatie van speciaal on- derwijs kan volgens minister Slob echter veel flexibeler.

Onderwijsvisie

We vatten eerst de onderwijsvisie samen zoals die al eeuwen gehanteerd wordt op christelijke scholen: Ieder kind is uniek en dus mag elk kind er zijn en hoort elk kind erbij. We zijn één grote familie en we zorgen voor elkaar. Ontferming over het zwakke, begrip voor mensen met andere gaven, nabijheid voor kinderen die extra aandacht nodig hebben en acceptatie van de ander horen bij de reformatorische kernwaarden. De leerling met goede onderwijsresultaten kan de zwakkere helpen, en omgekeerd. Dit is goed voor de sociaal-emotionele en morele ontwikke- ling van alle kinderen. Een kind moet leren ‘samen-leven’.

Bij de uitwerking hiervan moet het uit- gangspunt niet zijn ‘wat het kind heeft’, maar ‘wat het kind kan en daarbij nodig heeft’. Diagnostisch onderzoek bij kinderen moet dan ook gericht zijn op de mo- gelijkheden van een kind. Daarbij gaat het niet om het realiseren van alleen cognitie- ve opbrengsten. We zijn van mening dat het bij de kwaliteit van het onderwijs gaat om het realiseren van persoonlijke groei bij leerlingen, die past bij hun emotionele, sociale en cognitieve mogelijkheden. Wat vraagt de hier geschetste denkrichting van onze scholen in de komende tijd?

Jeugdhulp

Er is momenteel veel te doen over de zogenoemde ‘thuiszitters’. Er zitten inderdaad leerlingen thuis vanwege het ontbre-ken van passende onderwijsondersteu- ning. In veel gevallen mankeert het aan een (snelle) beschikbaarheid van vormen van jeugdhulp en de (intensieve) samenwer- king tussen jeugdhulp en onderwijs. Voor de inzet van jeugdhulp zijn scholen afhan- kelijk van de medewerking van gemeenten, die enorme financiële tekorten ervaren door de grote vraagstukken op het gebied van jeugdhulp. Zolang dit zo is, blijft het ‘dweilen met de kraan open’. Er ligt een ta- boe op het spreken over de oorzaken van snelle toename van de jeugdproblematiek. We denken aan de gevolgen van echtschei- ding – ruim de helft van de kinderen die een vorm van jeugdhulp hebben, komen uit een echtscheidingssituatie - en aan hechtingsproblemen van kinderen die hun eer- ste levensjaren volledig doorbrengen in de kinderopvang. Desalniettemin hebben we helaas een fiscaal stelsel dat voordelig is voor tweeverdieners en maken veel hy- potheken het ook nodig dat beide ouders actief zijn op de arbeidsmarkt. Echtscheidingen kunnen steeds eenvoudiger afge- wikkeld worden en er wordt volop reclame gemaakt voor Second Love. Aan dit soort ‘verworvenheden’ van de individualistische burger mag niet worden getornd.

Oproep

Het zou goed zijn als de vormen van hulp en ondersteuning aan leerlingen organisatorisch zoveel mogelijk worden geïn- tegreerd. Dit is een voorwaarde om meer leerlingen met een grote ondersteunings- vraag in de reguliere school op te vangen. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van een maatschappelijk werker en een gedrags- deskundige die leerlingen, leerkrachten en ouders begeleidt. Een preventieve aanpak is nodig. Door in te zetten op vroegsignalering kan opschaling naar zwaardere vor- men van jeugdhulp voorkomen worden. Gemeenten gaan dit meer en meer inzien. De samenwerking tussen de reforma- torische hulpverleningsinstellingen onderling en met het scholenveld vraagt in de toekomst nog nadrukkelijker onze aandacht. Het opvangen van leerlingen met complexe ondersteuningsvragen kan alleen slagen als leerkrachten de juiste ondersteuning krijgen.

Minister Slob wil dat graag, maar dan zal hij hiervoor ook de middelen beschikbaar moeten stellen. Uiteindelijk gaat het erom dat er gezamenlijk het goede - vooral het ene nodige - voor de leerlingen wordt ge- zocht. Moge de Heere Zijn zegen daaraan verbinden!

Reacties: p.kieviet@versluijsschool.nl


G.R. van Leeuwen, in samenwerking met het deputaatschap KGJO, werkgroep Onderwijs

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's

Passend onderwijs

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 januari 2021

De Saambinder | 16 Pagina's