Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een eigen identiteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een eigen identiteit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de achterliggende tijd is er in De Saambinder aandacht besteed aan het feit dat ds. G.H. Kersten honderd jaar geleden de ‘Scholenbond’, nu de VGS, oprichtte. Ook lazen we over het werk van ds. M. Golverdingen en wat hij voor de bezinning op het onderwijs heeft mogen betekenen. Het is goed om opnieuw aandacht voor dit erfgoed te vragen.

Wat dreef hen beiden? Kort samengevat komt het hier op neer: het onderwijs moet op de Bijbel gegrond zijn en moet in lijn met de belijdenisgeschriften gegeven worden. Dat geldt voor altijd en is dus tijdloos.

In januari verscheen het boek van dr. R. Toes, ”Geloof in onderwijs”. Het is vooral bedoeld voor het voortgezet onderwijs, maar is ook bruikbaar in andere soorten onderwijs. In dit lezenswaardige boek is een gedeelte gericht op ‘tijdloos onder- wijs’. In drie artikelen willen we daarop ingaan. Dit eerste artikel richt zich met name op het tijdloze aspect. Dat is voor ons heel wezenlijk, want wat tijdloos is, blijft hetzelfde, ook in 2021. De twee vol- gende artikelen gaan over: ‘Het gaat om onderwijzen’, en over: ‘De belangrijke rol van de leraar’.

Zonde en genade

Het tijdloze aspect had voor zowel ds. Ker- sten als voor ds. Golverdingen vooral te maken met het vertellen van de Bijbel aan onze kinderen. Hoe zien we onze kinderen en welke boodschap hebben we voor hen?

Spreken we op Bijbelse wijze over zonde en genade, over dood en leven, over onze verdorvenheid en het leven in Christus alleen, over wedergeboorte en bekering?

In de tijd van ds. Kersten speelde vooral de algemene verzoening een rol, in de tijd van ds. Golverdingen het verondersteld geloof. In hun publicaties en lezingen is dat terug te vinden. In De Saambinder worden nu artikelen geschreven over ”Kersten in quotes”. Hierin wordt Kerstens visie op de gereformeerde leer helder verwoord.

Deze kennis moet verbonden worden met de praktijk van alle dag. Het moet handen en voeten krijgen in het klaslokaal. Het tijdloze moet verbonden worden met de leerkracht en zijn wijze van lesgeven. Als dat niet zo is, gaat een belangrijk aspect van het Bijbelgetrouwe onderwijs verloren.

Toes formuleert een aanbeveling: ‘Draag zorg voor een duidelijke christelijke on- derwijsvisie’. Hij geeft daarvoor bruikbare handreikingen, waarin hij eigen keuzes maakt. Die keuzes zijn mede gemaakt op grond van zijn studie over het verleden en de actualiteit van het heden.

Toes heeft bijvoorbeeld aandacht voor nederigheid. Hij stelt die tegenover de hoogmoed van ons allen. Nederigheid is tijdloos, zegt hij: ‘Het helpt om serieus na te denken over de plaats van nederigheid in het onderwijs. Zowel vanuit de positie van leerlingen als van ouders en onder- wijzers is deze houding heilzaam’. Het onderwijs mag niet gericht zijn op altijd maar ‘hoger en beter’, maar op datgene wat bij de leerling past. Toes vindt dat het onderwijs gericht moet zijn op de wezenlij- ke vorming van de leerling. Daarover moet nagedacht en gesproken worden!

Ook gaat hij in op het gebod om God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Dat is eveneens een tijdloos uit- gangspunt.

Ten slotte benadrukt Toes de noodzaak van de christenidentiteit. Hij volgt daarin de ge- dachtenlijn van theologen als dr. A. Huijgen en dr. W. van Vlastuin. Zij hebben uitvoerig aandacht besteed aan de christenidentiteit, gebaseerd op Galaten 2 vers 20: ‘Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij’.

Lering in vermaning

Ds. Kersten en ds. Golverdingen zouden deze Bijbeltekst een beschrijving vinden van een hoge stand in het genadeleven van een kind des Heeren. Als uitgangspunt voor een pedagogische visie kozen zij daarom een andere tekst, namelijk Efeze 6 vers 4b: ‘Maar voedt hen op in de lering en vermaning des Heeren’. Dit heeft con- sequenties voor de verwoording van onze beginselen. Ds. Golverdingen verwoordt dit zo: ‘Het kind wordt opgeroepen tot wedergeboorte, bekering en geloof. Het wordt opgeroepen om door de genade van Christus het gehele leven in te richten naar het Woord van God’. Er zijn onderwijsge- venden die zich in dit uitgangspunt beter herkennen.

Mogelijk is dit een teer en gevoelig onder- werp. Daarover zal het laatste woord niet gezegd zijn. Dat hoeft ook niet. Maar als we voluit reformatorisch onderwijs voor- staan, zullen we deze vragen niet uit de weg gaan om tot inhoudsvolle bezinning op dit onderwerp te komen.

Daarvoor biedt ”Tijdloos onderwijs” veel uitdagingen en mogelijkheden. Laat hier- voor in de komende jaren bij de planning van het onderwijs tijd gereserveerd wor- den.

‘Gedenkt uw voorgangers, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst van hun wandel. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid’ (Hebr. 13:7, 8).

Reacties: p.kieviet@versluijsschool.nl


Werkgroep Onderwijs KGJO

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Een eigen identiteit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 februari 2021

De Saambinder | 20 Pagina's