Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Om vrede en waarheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Om vrede en waarheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jeremiah Burroughs leefde van 1599 tot 1646 en was puriteins predikant. Hij was lid van de Westminster Synode die duurde van 1643 tot 1649 en waar onder meer de Westminster Geloofsbelijdenis werd opgesteld. Burroughs heeft het einde van de synode niet meegemaakt.

In n zijn tijd was er in de kerk van Engeland veel strijd tussen de zogenaamde congregationalisten en de presbyterianen. De eersten legden sterk de nadruk op de autonomie van de plaat- selijke gemeente, de anderen op het belang van een kerkverband, waar meer invloed is van classes en synoden.

Burroughs was een congregationalist, maar leed onder de twis- ten. Hij zag dat daardoor de kerk veel schade werd berokkend. Veel van die twisten hadden te maken met menselijke factoren. In zijn boek noemt hij die factoren ‘verkeerde principes, ziekelijke neigingen en praktijken die tot verdeeldheid leiden’. Vervolgens gaat hij in op de heling van de breuken door ‘verbindende overwe- gingen, verbindende genadegaven en deugden en verbindende praktijken’. Hij eindigt zijn boek met een aansporing tot vreedza- me en broederlijke eenheid.

Het boek is deel 8 in de serie ‘Puriteinse Klassieken’ en is ver- taald door Christine Pas-Donker. Het eerste deel van het boek (ruim 100 bladzijden) bestaat uit een inleiding, geschreven door Laurens van der Tang uit Rhenen. Die inleiding gaat voor onge- veer de helft over de historische achtergrond en de persoon van Burroughs. De andere helft bestaat uit een samenvatting van het gehele boek.

Wie in dit boek zoekt naar een analyse van theologische verschil- len en hoe die opgelost kunnen worden, zal tevergeefs zoeken. Daarvoor is het boek ook niet geschreven. Het gaat over mense- lijke factoren die een rol spelen bij onenigheid en verdeeldheid in Gods Kerk. In dat opzicht bevat het boek zeer veel waardevolle analyses en raadgevingen, die in onze tijd van kerkelijke verdeeldheid van groot belang kunnen zijn.

De Bijbeltekst waarop het boek is geba- seerd, is Hoséa 10 vers 2. In de Engelse overzetting luidt die tekst: ‘Hun hart is verdeeld, nu zullen ze schuldig worden bevonden’. Het boek is vol beeldende taal, kenmerkend voor de puriteinen. Om een voorbeeld te noemen: op pagina 235 gaat het over trots als een gebrek dat verdeeldheid veroorzaakt. Dan schrijft hij: ‘Blazen die met lucht gevuld zijn, stuiten van elkaar af. Ze blijven niet dicht bij el- kaar liggen. Maar als u ze lek prikt, zodat de lucht er uit loopt, kunt u er wel duizend in een kleine kamer opbergen’. Zulke voor- beelden spreken duidelijke taal.

Het boek is ook waarschuwend. Op pagina 363 staat: ‘Als we zo tegen elkaar zijn, zal Gods toorn niet afgekeerd worden en mo- gen we wel vrezen dat Zijn hand nog meer tegen ons uitgestrekt zal worden’. Zou dat van toepassing kunnen zijn op onze huidi- ge omstandigheden?

Op pagina 402 geeft Burroughs de indrin- gende raad: ‘Laten we samen neerzitten en met en voor elkaar treuren tot ons hart is weggesmolten in tranen. Misschien kun- nen onze harten dan samensmelten’.

Aangrijpend is wat we lezen op pagina 432: ‘Laat geen enkele reden u bewegen om met uw broeders te twisten, het met hen oneens te zijn en u van hen af te scheiden dan die redenen die ook zullen standhou- den voor en goedgekeurd worden door Jezus Christus bij Zijn (weder)komst’.

Ten slotte een citaat uit het afsluitende hoofdstuk: ‘Veel van (het genieten van, GH) Gods heerlijkheid is afhankelijk van onze eenheid. Ja, God hecht hier zo aan dat Hij pas aanbeden wil worden als we vrede met elkaar gesloten hebben. ‘Laat daar uw gave voor het altaar, en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder, en kom dan en offer uw gave’ (Matth. 5:24). Het is alsof Hij zegt: Mijn dienst kan wachten tot u zich verzoend hebt. (..) Ik zal daar op wachten.

Maar ik smeek u, laat God niet te lang wachten. Bedenk dat God wacht, al die tijd dat u twist en ruzie maakt’.

Een kleine opmerking: op pagina 25 wordt gesproken over’de tachtig jaren van 1540 tot 1640’. Eén van deze jaartallen moet foutief zijn.

In onze tijd van veel verwarring en ver- deeldheid beveel ik dit boek aan bij alle ambtsdragers. Maar ook voor gemeente- leden kan het nuttig zijn om dit boek ter hand te nemen.


ds. G. Hoogerland, Rotterdam

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's

Om vrede en waarheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 maart 2021

De Saambinder | 24 Pagina's