Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heilige vrouwen die op God hoopten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heilige vrouwen die op God hoopten

Petrus roept in dit gedeelte de vrouwen op tot onderworpenheid in het huwelijk (vers 1). Die onderdanigheid heeft niets te maken met slaafsheid, maar met een functionele ordening binnen het heilige huwelijk.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God’. 1 Petrus 3:1-6

Kennelijk zijn er vrouwen in de gemeenten, van wie de man het Evangeliewoord ongehoorzaam is. De apostel spoort deze vrouwen aan om door een godzalige wandel hun man- nen voor Christus te winnen. Het wijst op een levenswandel die bepaald wordt door liefde en gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord. Woorden wekken, voorbeelden trekken!

Het zou een middel kunnen zijn tot hun bekering tot God. De kanttekening (2) legt uit: ‘Niet dat een goed leven zonder woord genoeg is om de mens te bekeren of tot het geloof te brengen. Want dat doet de Heilige Geest alleen door het Woord van God (Rom. 10:17), maar omdat zulke mannen ziende de goede wandel van de gelo- vige vrouwen, een goed gevoelen krijgen van dat Woord en van de godsdienst die zij belijden en een begeerte om het ook te horen en zichzelf door Gods genade daar- naar te schikken’.

Echte schoonheid

Petrus zegt: (Luister eens, ook jongelui.) Wat is nu de werkelijke schoonheid van een vrouw? Vrouwen besteedden ook in die tijd al veel aan hun uiterlijk. Kunstige kapsels, pruiken, gouden sieraden als oor- ringen waren erg in trek (vers 3). Maar het werkelijke sieraad van een vrouw is haar innerlijk leven (‘de verborgen mens des harten’, vers 4). De wedergeboren mens openbaart een nieuwe gehoorzaamheid als vrucht van de Geest van Christus. Tegenover de vergankelijkheid van alle uiter- lijke schoonheid staat dit ‘onverderfelijk versiersel’ (vers 4). Een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God. Dit staat tegenover een opstandige en ruzie- makende gezindheid. Deze vruchten van de Heilige Geest zijn zeer kostbaar in de ogen van God.

Godvrezende vrouwen

Petrus verwijst naar godvrezende vrouwen in de Bijbel. Zij moeten als voorbeelden die- nen. Hun versiering bestond uit twee zaken: zij hoopten op God en zij waren hun mannen onderdanig (vers 5). Heilige vrouwen, die om hun godvruchtigheid, voorzichtigheid en nederigheid geprezen worden (zie kant- tekening 7). Wat dacht u van Rebekka, Ruth, Hanna, Debora, Abigaïl, Esther!

Eén vrouw wordt toch apart genoemd (vers 6): ‘Gelijk Sara...‘. Zij erkende de door God aan Abraham gegeven plaats. Ze toonde respect voor hem (‘hem noemende haar heer’). Haar leven was echt niet zo gemakkelijk, maar zij hoopte op God en volgde haar man.

Laten de (bekeerde) vrouwen in de ge- meente nu hetzelfde gedrag vertonen, dan laten ze daarmee zien dat ze geestelijk werkelijk ‘dochters van Sara’ zijn. Dan ko- men er ook nu nog geestelijke zonen van Abraham!

(wordt vervolgd)


Vragen

a. Waarom roept dit gedeelte van de Bijbel zoveel weerstand op in onze tijd?

b. Wat noemt Petrus als werkelijke schoonheid van een vrouw?

c. Noem een aantal ‘heilige vrouwen’. Welke twee zaken sierden hen?


ds. M. Karens, Middelburg

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Heilige vrouwen die op God hoopten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 april 2021

De Saambinder | 20 Pagina's