Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zegenbede en vredegroet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zegenbede en vredegroet

Ondanks Het Lijden Dat De Lezers Van Deze Brief Zwaar Drukt, Moeten Zij Hun Oog Gericht Houden Op ‘De God Aller Genade’ (Vers 10).

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

‘Groet elkander met een kus der liefde’. 1 Petrus 5:10-14

Dat is een rijke Naam voor de Heere, Die Zijn hulp en genade zeker zal schenken in hun moeilijke omstandigheden. Hij heeft hen in Christus Jezus geroepen tot Zijn heerlijkheid. Ze zijn geroepen heiligen, niet alleen uitwendig door het Woord, maar ook inwendig door de kracht van de Geest.

Tegenover de verwachte ‘eeuwige heerlijkheid’ staat nu nog ‘een weinig tijds’ (een korte tijd) van lijden. God Zelf zal voor hen zorgen. Hiervoor gebruikt Petrus vier werkwoorden (vers 10c): Volmaken, bevestigen, versterken en funderen. Ze staan in de wensvorm. Het is een zekere belofte voor Gods kinderen. En ook een bede van Gods kinderen.

Petrus sluit af met een lofprijzing en een krachtig amen. Alles in deze brief moet dienen tot eer van God. Alles in deze brief zal waar en zeker zijn!

Vermanen en betuigen

De verzen 12, 13 en 14 zijn een naschrift. De apostel heeft deze rondzendbrief aan Silvanus (Silas) gedicteerd, en deze trouwe broeder en metgezel heeft geschreven. De brief is kort. Maar de inhoud is rijk. Het doel van Petrus is vermanen en betuigen (vers 12). Dat is: vertroosten en getuigen dat dit is de waarachtige leer van de genade Gods, die u gepredikt is en die gij door het geloof hebt aangenomen (kanttekening 19).

‘Belooft gij dat gij door Gods genade in de belijdenis van deze zaligmakende leer standvastig zult blijven en in haar zult leven en sterven?’ Wat was toen uw antwoord! Hoe staat het er nu mee in uw leven?

Er volgt nog een groet van de gemeente in Babylon (vers 13). Dat is waarschijnlijk de gemeente in Rome, de wereldstad als centrum van afgodendienst en zedeloosheid (zie kanttekening 20). Petrus verbleef hier op het einde van zijn leven met Johannes Markus, zijn geestelijke zoon en trouwe helper.

Kus der liefde

‘Groet elkander met een kus der liefde’ (vers 14). In de oude christelijke kerk bestond de gewoonte - op veel plaatsen in de wereld is dit nog het gebruik - dat de broeders elkaar groetten met een kus. In onze cultuur is dat een hartelijke handdruk, die de verbondenheid uitdrukt. Wat een gemis sinds maart 2020, geen handdruk meer! ‘Een kus der liefde’ noemt Paulus deze kus. De kanttekening voegt daarbij: dat is een kus van vrede en broederschap, met welke de gelovigen, naar het gebruik van die landen en tijden, elkaar plachten te groeten. Deze kus wordt ook heilig genoemd, omdat ze niet uit vleselijke maar geestelijke liefde en zonder geveinsdheid gegeven worden (Rom.16:16).

‘Vrede zij u allen die in Christus Jezus zijt. Amen’ (vers 14b). Een treffende zegenbede. Vrede door het bloed van het kruis. Vrede op grond van recht. Vrede in de Vredevorst Jezus Christus. De vrede van Pasen. Vrede hier en eeuwig. Amen! Is deze rondzendbrief aan pelgrims in de verstrooiing ook aan u geschreven?

(slot)


Vragen

a. De apostel wenst de lezers vier zaken, die de Heere kan en wil doen. Noem ze en licht ze toe.

b. Wat is een ‘kus der liefde’ tussen broeders? Paulus spreekt van een ‘heilige kus’ (Rom. 16:16). Waarom doen wij dit normaal gesproken niet?

c. Belangrijke slotvraag: behoor ik persoonlijk tot ‘het adres’ van deze apostolische brief?

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's

Zegenbede en vredegroet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juni 2021

De Saambinder | 20 Pagina's