Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Messias als steen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Messias als steen

Struikelblokken voor het geloofsleven (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een klein kind stelt niet veel voor, veel mensen hebben er nauwelijks erg in. Van Jezus, Die nog maar veertig dagen oud is, zegt Simeon echter: ‘Zie, dit Kind is bestemd tot val en opstanding van velen in Israël.’ (Luk.2:34)

Voor velen zal Jezus een struikelblok zijn, voor veel anderen gelukkig ook het tegendeel, want ze zullen door Hem opstaan.

Vreemd

Het lijkt vreemd dat mensen ten val komen door de Verlosser van Israël en de Zaligmaker van de wereld. Over een dictator kun je struikelen, maar Degene Die mensen met God komt verzoenen en vloek en oordeel voor hen komt opruimen, kan toch geen probleem voor iemand opleveren!? Toch wel.

Zolang de mensen niet met Jezus in aanraking komen, speelt dit niet. Zij blijven in de situatie waarin ze zijn: ze vinden niets van Jezus, want ze kennen Hem niet. Ze missen Hem niet. Ze geloven niet. Ze zijn tot nog toe in de duisternis.

Zodra mensen echter met Jezus in aanraking komen, is er de confrontatie. Jezus kruipt je onder de huid met Zijn persoon, Zijn uitstraling, Zijn woorden en daden. Echte rechtvaardigheid, echte zachtmoedigheid, echte liefde, echte heiligheid grijpen in. Zo is het met Jezus steeds geweest. Wie Hem ontmoet en Hem hoort, kan niet meer om Hem heen. Je moet iets van Hem vinden: je struikelt over Hem of je wordt door Hem opgericht.

Hoeksteen

Simeons woorden moeten worden verstaan tegen de achtergrond van de beeldspraak van de Messias als steen. Deze heeft een dubbele rol: negatief als een steen des aanstoots (Jes.8:14) en positief als de kostbare hoeksteen (Ps.118:22; Jes.28:16).

Bouwers bij de tempel zochten van gehouwen stenen steeds de beste uit voor een bepaalde plek. Eén grote steen lag telkens in de weg en paste nergens. Toen zocht men naar de hoeksteen, de fundamentsteen die de muren aan elkaar verbond. De steen die tevoren enkel een obstakel was geweest en in de weg gelegen had, kreeg de voornaamste plek.

De context wijst erop dat het bij val en opstanding gaat om een innerlijke, geestelijke verslechtering of verbetering die mensen in de ontmoeting met Christus opdoen.

Val

De woorden van Simeon vormen een profetie die dagelijks vervuld wordt (J.C Ryle). Het gebeurde toen Jezus op aarde was en het gebeurt nog steeds nu Hij in de hemel is. Mensen komen met Jezus in aanraking, in eigen persoon of omdat ze over Hem horen. En Jezus bevalt hun niet. Zij vallen over Hem. Ze lopen, ze kunnen, ze doen, ze slagen, ze bezitten, ze kopen en verkopen; godsdienstig of niet zo godsdienstig, naar hun bevinden gaat het hun goed.

Maar wanneer ze Jezus ontmoeten en horen, worden ze in Zijn persoon en woorden geconfronteerd met zichzelf. Hij is anders dan zij. Hij is van God en Hij is gekomen om te redden. Dat botst met hun leven, want ze voelen zich niet slecht, ze hoeven niet gered te worden. En het wil er bij hen al helemaal niet in dat Jezus de Zoon van God zou zijn. Ze keren zich definitief van Jezus af. Zo’n val is van dodelijke ernst.

Opstaan

Het kan ook anders. Mensen liggen terneergeslagen, ontmoedigd, er doorheen, gevallen – misschien wel over Jezus. De hardheid en bitterheid die het meebracht, maakte enkel ongelukkig. Ze ontmoeten Jezus en Hij wordt hun tot opstanding. Zijn persoon en Zijn woorden richten hen op. Ze vinden heil in Jezus en een blijde lofzang klinkt op.

Dat Jezus niet alleen tot een val, maar ook tot een opstanding gezet is door God, geeft verwachting. Dat geldt zelfs voor de hardste, slechtste en koudste mens, ongeacht of hij van komaf nu Jood of heiden is.

Struikelblokken

Allerlei struikelblokken kunnen de loop van het Evangelie belemmeren. Welke zijn dat en hoe worden ze opgeruimd? Deze week gaat het over Jezus, Die Zelf een struikelblok voor anderen kan zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's

De Messias als steen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 januari 2020

De Waarheidsvriend | 24 Pagina's